Keer op keer blijkt dat het beter leren omgaan met stress bij autisme een grote verandering kan bewerkstelligen. In dit blogartikel lees je drie dingen die je moet weten over stress bij autisme.

1. Stress beïnvloedt je hele leven

Veel mensen met autisme ervaren dagelijks stress. Vaak is er permanent een mate van stress aanwezig, omdat leven op zichzelf al inspannend is. Een beetje stress is niet erg, het maakt je alert en zet je aan tot actie. Maar té lang en té veel stress kan voor behoorlijk wat problemen zorgen. Jammer genoeg is dit voor veel mensen met autisme de realiteit. En dat heeft een grote impact op hun hele leven.

Zelfs de dagelijkse kleine dingen zoals eten, de boodschappen, het stofzuigen of je mail beantwoorden kan al een grote inspanning zijn. Op het werk zorgt stress ervoor dat je wellicht kortaf bent, minder geconcentreerd, onbedoelde fouten maakt. Thuis bij je gezin kun je dan erg behoefte hebben aan alleen zijn, terwijl dat dan vaak niet kan. Je moet tegelijkertijd eten, een sociaal gesprek voeren, reageren op stille hints en verwachtingen, hand en span diensten verrichten bij de verzorging van kinderen, zoals het voeren van de kleintjes.

Stress kan er ook voor zorgen dat je je steeds meer terugtrekt. Sociaal contact is vermoeiend, onvoorspelbaar en levert niet altijd op wat je ervan gehoopt had. Waarna je baalt dat je niet de moed kunt vinden om eens met iemand een gesprekje aan te knopen. Of maar niet iemand kunt vinden met wie je eens iets leuks kunt ondernemen. Je gaat jezelf verwijten en slaat aan het piekeren.

2. Stress herkennen geeft al rust

Door alle prikkels die heftiger of anders binnenkomen, door veranderingen, tijdsdruk, sociale situaties en doordat je geen overzicht meer hebt, bouwt de stress zich op. Het wordt dan lastig om te bepalen waar je stress nu écht vandaan komt. Want, als je dat wist, zou je er wat aan kunnen doen. Stress lijkt onduidelijk en onvoorspelbaar.

Toch is het mogelijk om meer inzicht te krijgen in hoe stress bij jou werkt. Wat de oorzaken zijn en wat jouw lijf, gedachten en gedrag je voor signalen geven die duiden op stress. Door bekend te zijn met de signalen van stress kun je sneller de juiste actie nemen om weer meer rust te krijgen. Waardoor stress niet zo hoeft op te lopen en het hanteerbaarder blijft. Dan is stress ineens minder onvoorspelbaar.

3. Je kunt leren om stress beter te hanteren

Als je stress bij jezelf beter herkent en weet wat de oorzaken zijn, kun je manieren vinden die ervoor zorgen om meer rust te ervaren. Een aantal dingen is altijd belangrijk, zoals structuur en goede balans in inspanning en ontspanning. Daarnaast kun je ook leren om beter om te gaan met prikkels, helder te communiceren over stress, grenzen en hulp. Je kunt vaardigheden opdoen om makkelijker gesprekken te voeren, zelfs over koetjes en kalfjes. Je kunt leren hoe je vertelt wat je bezig houdt en ingaan op de emoties die je bij anderen ziet.

Het klinkt wellicht wat simplistisch. Maar als jij actief aan de slag gaat om jezelf beter te leren kennen en vaardigheden op te doen, ontdek je manieren die voor jou het leven makkelijker maken. En daar help ik je graag mee. Omdat ik weet dat er veel meer mogelijk is dan mensen zelf vaak denken. Omdat je dan met veel meer voldoening en tevredenheid in het leven staat.

Waar ga jij actief mee aan de slag voor meer rust?