Met een plof zak je neer op de plek waar jouw coachee zojuist nog zat. Enige wanhoop sluimert er in je. Wat is dat toch met deze coachee? Je voelt het potentieel, je ziet de mogelijkheden die er voor hem zijn. Maar je komt geen steek verder, ondanks al je energie en inzet.

Als je reflecteert, zie je dat je steeds harder bent gaan werken. Zonder écht resultaat. Je weet dat je een hele goede coach bent. Waarom lukt het dan niet om deze coachee met autisme in beweging te krijgen en te houden?

Dit is een bekend probleem als je mannen en vrouwen met autisme coacht en het is op te lossen. In dit artikel deel ik de drie inzichten die er voor gaan zorgen dat jij je ook bij coachees met autisme een topcoach voelt. 

Waarom het ‘gewone’ coachen vaak niet werkt bij m/v met autisme

Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Alleen, bij een coachee met autisme werkt dat vaak niet of zelfs averechts.

Dat heeft meestal een of meerdere van deze oorzaken:

  • Bij de coachvraag blijven is een uitdaging
    Net zoals altijd werk je met een centrale coachvraag. Maar bij een coachee met autisme kom je daar vaak niet aan toe: je loopt continu het risico brandjes te blussen, waardoor je de regie verliest
  • De gevoelswereld is lastig te bereiken
    Een coachee met autisme is analytisch heel sterk, maar ze reflecteren niet gemakkelijk op hun eigen gedrag en gevoel. Gevoelens kunnen vaak moeilijk onder woorden gebracht of herleid worden. Hun moeite om zich in te leven in gedrag en gevoel van anderen, werpt soms ook blokkades op.
  • Er lijken minder mogelijkheden te zijn
    De oefeningen en methodes die jouw coachees normaliter enorm in beweging kunnen brengen, worden door een coachee met autisme niet uitgevoerd of met vage uitspraken weggewuifd.
  • Aansluiten is veel moeilijker
    Waar het normaal goed lukt om af te stemmen op je coachee, merk je dat je bij coachees met autisme vaak aansluiting mist. En omdat je dat echte contact daardoor niet tot stand brengt, heb je geen goede werkrelatie.

Hoe je als coach soms moedeloos kunt worden

De meeste coaches ervaren deze punten als het verlies van grip, met als gevolg:

  • machteloosheid
  • twijfel en onzekerheid
  • frustratie
  • irritatie
  • schaamte
  • het gevoel tekort te schieten

Met deze gevoelens loop je het risico om in een vicieuze cirkel te komen. Als professional kom je steeds verder ‘in je hoofd’ te zitten, wat voor meer afstand zorgt tussen jou en je coachee.

Dat is om moedeloos van te worden, want je voelt in je tenen dat je je coachee kunt helpen: je ziet zijn of haar wanhoop en de wens om zaken anders aan te gaan pakken.

Gelukkig kan dat anders. 

Wat een coachee met autisme écht nodig heeft

Veel hoogopgeleide mannen en vrouwen met autisme functioneren ogenschijnlijk normaal. Ze hebben een baan en een gezin en draaien gewoon mee in de maatschappij en in hun gemeenschap. Vaak is dat ook wat ze willen: de meeste mensen in het autisme-spectrum willen ‘normaal’ overkomen. Voor hen geen bijzondere positie en geen uitzonderingen.

En dat is precies waarom zij vaak een coach zoeken. Cijfers uit onderzoek dat ik liet uitvoeren en dat je hier kunt aanvragen, laten zien dat meer dan de helft van de hoger opgeleide mannen en vrouwen met autisme niet open zijn over hun diagnose. Naast de eenzaamheid die dat veroorzaakt, geeft dat veel stress: ze stuiten vaak op onbegrip in hun omgeving.

Dit maakt het dankbaar werk. Je coachee is leergierig en wil echt stappen zetten. Jij ziet het potentieel van je coachee af druipen en staat te trappelen om dat naar boven te halen. Je wil hem of haar zien opbloeien!

En dat lukt je ook, als je hiermee rekening houdt:

– Je weet hoe je aansluit bij de belevingswereld van je coachee

– Je creëert rust en zekerheid zodat je op een diepere laag kunt gaan werken

– Je weet hoe je jouw coachee in beweging brengt

 

 

De drie inzichten die jou een topcoach maken voor coachees met autisme

 

Inzicht 1: Aansluiting lukt, mits je de juiste knop vindt

In dit artikel lees je precies waarom intunen op je klant met autisme zo belangrijk isMaar om die aansluiting te krijgen, zijn er duizend en één dingen die je kunt doen. Zie het als een soort mengpaneel: het is zoeken naar welke knop bij welke coachee het beste werkt.

Veel coaches beseffen bijvoorbeeld niet dat coachees met autisme meer tijd nodig hebben om informatie te verwerken. Een snel antwoord kan er dan op duiden dat de coachee iets onderdrukt of voorbij gaat aan iets belangrijks. Als coach is dat een regelrecht aanknopingspunt, maar wel eentje die je gemakkelijk mist als je je hier niet bewust van bent. Je hebt dan aan de knop ‘tempo’ te draaien.

Een andere factor is het detailniveau. Met een reguliere coachees kun je prima vanuit de helikopter op een detail inzoomen. Bij een coachee met autisme is dat vaak juist andersom: hij of zij voelt de behoefte om eerst de details in kaart te brengen. Deze ‘knop’ kan enorm veel opleveren, in termen van aansluiting en intunen.

Tip 1: houd bij welke van de vele verschillende knoppen werken bij je verschillende coachees, zodat je daar niet telkens naar hoeft te zoeken.

 

Inzicht 2: Tot de kern doordringen lukt als jij leiderschap toont

Het is geen geheim dat mannen en vrouwen met autisme een analytische geest hebben. Een vaste structuur vinden ze vaak lastig, omdat ze van die gedetailleerde detailsdenkers zijn die eenvoudig verdwalen op de millimeter. Hierdoor verliezen ze het overzicht, waardoor alles wat zich aandient belangrijk en urgent lijkt.

Als coach leiderschap tonen, betekent bijvoorbeeld dat je je niet laat verleiden tot het blussen van brandjes. Door jouw structuur bied je je coachee de voorspelbaarheid waar hij of zij zo’n behoefte aan heeft. Je coachee kan ontspannen. Daarbinnen gebruik je alle ruimte om te werken met wat zich aandient: daar zit de flexibiliteit die jij waarschijnlijk juist graag wil.

Heb je dit onder de knie, dan kan je coachee (en jij!) ontspannen en dat is de eerste vereiste om hem of haar in actie te krijgen en gemotiveerd te houden.

Tip 2: een vast gespreksformat helpt om grip te houden op de coachdoelen van je coachee. Bovendien brengt je daarmee rust en duidelijkheid in jullie interactie, waardoor je coachee kan ontspannen.

 

Inzicht 3: Het vereist andere vaardigheden

Je bent een hele goede coach en je voelt je waarde. Met de juiste, specialistische vaardigheden word jij ook die topcoach voor m/v die de essentie weet aan te pakken en grote resultaten behaalt. Deze vaardigheden zijn door iedereen te leren, mits je de juiste ondersteuning krijgt.

Bijvoorbeeld: voor een coachee met autisme is een belemmerend patroon moeilijk inzichtelijk te krijgen. Het loopt vaak als een rode draad door zijn of haar leven, zonder dat dit als zodanig herkend wordt.

Tip 3: om bij coachees met autisme tot de kern te komen, werken visuele middelen vaak beter dan woorden. Al tekenend kan je coachee letterlijk zien welke patronen of verbanden er actief zijn.

 

Ik zie mijn klanten prachtige resultaten behalen

Coachen bij autisme geeft bijzonder veel voldoening als je de juiste methode toepast. Met plezier kijk je uit naar volgende gesprekken. Je weet namelijk dat jouw coachee in beweging komt en grote stappen zet. Jij ziet resultaat van je inspanningen en voelt ook bij coachees met autisme de waarde van jouw krachtige coaching.

Dagelijks zie ik de professionals die ik begeleid, dit bereiken. Ik heb een unieke methode ontwikkeld, die voor iedereen werkt die bereid is om liefde, kennis en kunde in hun vak te stoppen. Het is ontzettend dankbaar werk, om het bijzondere potentieel in mannen en vrouwen met autisme naar de oppervlakte te brengen.

 

Coachen met voldoening

Coachen bij autisme geeft bijzonder veel voldoening als je de juiste methode toepast. Dat je met plezier uitkijkt naar volgende gesprekken. Dat je gemakkelijker én impactvoller kunt coachen. En dat je ziet dan jouw coachee in beweging komt en grote stappen zet. Wil jij dit ook? Doe dan mee met de eendaagse workshop Krachtig Coachen bij Autisme.

 

Meld je hier aan!