Een pragmatische aanpak, daar houd ik van. Jij ook? Prima om regelmatig even dieper en verder te kijken, soms is het nodig om ergens bij stil te staan en de gevoelens en overtuigingen die de klant ervaart er te laten zijn. Zodat er inzicht ontstaat. Ruimte aan de emoties kan worden gegeven. Dat kan veel lucht geven.

En dan… dan is het ook heel fijn als er ook iets is waar de klant wat mee kan in de eigen praktijk. Wat bijdraagt aan het te bereiken doel. Zo ontstonden er in mijn eigen coachpraktijk allerlei oefeningen, ideeen en mogelijkheden die ik aan mijn klanten met autisme gaf waarmee zij de relatie met vrienden, collega’s en partners konden verbeteren.

In dit artikel deel ik 3 manieren met oefeningen waarmee mannen en vrouwen met (en zonder ;-)) autisme hun relatie kunnen verbeteren. Er komt vast een moment waarop ze je van pas kunnen komen. Neem je ze dan mee? Ze zijn geschreven voor de m/v met autisme zodat je ze direct door kunt geven en zij aan de slag kunnen met het verbeteren van hun relaties.

En wil je meer tools, ideeen en mogelijkheden? Kijk dan onderaan dit artikel.

Oefening 1

Benadruk de positieve eigenschappen van de ander

Vaak begint een relatie met iemand doordat je aangetrokken wordt door bepaalde eigenschappen. Je bewondert de ander omdat hij of zij iets heeft of doet. De ander kan bijvoorbeeld attent zijn, betrokken, energiek, geduldig, loyaal, moedig, scherpzinnig, verantwoordelijk, vergevingsgezind of vrolijk. Na verloop van tijd neigen we ernaar om de ander op de zwakke kanten te beoordelen. We merken dat de ander bijvoorbeeld ook arrogant is, wispelturig of wantrouwend. We leggen de nadruk op wat er niet goed is. Als de ander nou maar beter luistert, minder emotioneel reageert, verandert… Daarmee vergeet je te kijken naar wat er wél goed is aan je relatie.

Wanneer je gaat focussen op zwakke kanten of wat er niet goed is, dan verslechtert dit de relatie. Je raakt geïrriteerd over het voor jou storende gedrag of eigenschap en als vanzelf ontstaat er steeds meer afstand. Je gaat contact met de ander vermijden of krijgt ruzie. Door een positieve instelling te ontwikkelen tegenover anderen en op hun sterke kanten te letten, verbeter je de relatie.

positieve eigenschappen benadrukken

Oefening
Positieve eigenschappen benadrukken

Kies twee mensen die dichtbij je staan en met wie je de relatie wilt verbeteren. Bijvoorbeeld je partner, een collega, een familielid of een vriend.

Noem een aantal positieve eigenschappen waar je aan het begin van de relatie door werd aangetrokken. Bedenk bij elke eigenschap een recente gebeurtenis waarin deze positieve eigenschap naar voren kwam.

Elke keer als je met de ander in contact bent, haal je deze eigenschappen naar boven. Wellicht kun je de ander een compliment geven of je waardering uitspreken voor deze eigenschappen. Merk op wat het effect is van het benadrukken van de positieve eigenschappen.

Oefening 2
Geef je relatie aandacht

Elke relatie heeft aandacht nodig. Doe je dat niet dan raak je van elkaar verwijderd en is het einde in zicht. Het is dus in je eigen belang om te investeren in de voor jou belangrijke relaties. Dat gaat niet vanzelf. Je moet in contact gaan met de ander. Want zonder contact gebeurt er niets in een relatie. Contact maken is een kwestie van aandacht geven en dat kan op allerlei manieren.

Sommige mensen met autisme vinden dit lastig. Hoe vaak zoek je contact met iemand? Hoe vaak kan ik het zelf aan? Wat gaan we samen doen? Waar maak ik de ander blij mee?

Zo bracht ik laatst met een klant structuur aan in haar contact met een bevriend stel. Het contact was de afgelopen tijd een beetje verwaterd, maar ze wilde dit graag weer activeren. Ze wist zeker dat haar vrienden dit ook wilden. Ze heeft nu in haar agenda staan dat ze elke twee maanden contact zoekt met het bevriende stel. De ene keer stelt ze zelf een uitje voor, de andere keer vraagt ze aan hen of ze iets leuks weten om samen te ondernemen. Daarnaast heeft ze de datums van de verjaardagen in de agenda staan, stuurt ze een berichtje en bereidt ze zich mentaal voor op een feestje. Ze merkte in de praktijk dat haar vrienden nu ook zelf actief contact met haar zochten. Voor haar was dit een hele opluchting. Nu hoefde ze zich niet meer druk te maken of ze wel genoeg aandacht gaf aan haar vrienden.

relatie aandacht geven

Wellicht heb je weleens gedachtes als: ‘Ik moet eigenlijk eens een afspraak maken met mijn vriend’. Of: ‘Het wordt hoog tijd om mijn moeder weer eens te bellen’. Of: ‘Die collega die nu al een paar weken ziek is, hoe zou het daarmee zijn?’. Door de drukte van alledag komt het er vaak niet van of weet je niet hoe je dit kunt doen. Het kan ook zijn dat je genoeg hebt aan jezelf door alle uitdagingen die op je pad komen en kun je het er niet meer bij hebben. Toch is het de moeite waard om de ander op te zoeken, hem of haar te bellen, een e-mail te sturen of een bos bloemen te geven. Er gaat niets boven een persoonlijk gesprek of gebaar. Daarmee versterk je de onderlinge relatie.

Oefening
Geef je relatie extra aandacht

Kies 3 manieren om contact te maken met een voor jou belangrijke relatie. Verdeel deze 3 manier over een voor jou geschikt tijdsbestek en voer het uit. Dit kun je bijvoorbeeld doen:

  • Een belangstellende vraag stellen en goed luisteren naar het antwoord
  • Een bezoek afspreken en brengen
  • Bellen en vragen hoe het met de ander gaat
  • Een sms’je, e-mail of kaart sturen
  • Een afspraak maken voor een gezamenlijke lunch, diner of borrel om bij te praten
  • Een gezamenlijk uitje organiseren (wel eerst afstemmen)
  • Een aardig briefje neerleggen voor de ander
  • Een kadootje sturen
  • Iets doen voor de ander waar je hem/haar blij mee maakt

Oefening 3
Weet van elkaar wat de ander bezighoudt

Weet jij wat je partner, collega, familielid of vriend écht bezighoudt? En weet degene die voor jou belangrijk is wat jou bezighoudt? Vaak gaan gesprekjes over praktische dingen. De dagelijkse klusjes, afspraken, doelen die gehaald moeten worden, de kinderen, gezondheid, etc.. Dit is ook belangrijk om met elkaar te delen, want het onderhoudt de band met elkaar. Maar wil je een verdiepingsslag maken, dan gaat het veel meer over wat de diepste dromen zijn, over wat hem of haar op dat moment heel erg bezighoudt, over idealen en angsten.

Dat kan op twee manieren. Door de ander naar deze onderwerpen te vragen of door over jezelf te vertellen. Deel bijvoorbeeld waar je je zorgen over maakt, of waar je zo gelukkig mee bent.

Dit zijn geen gesprekken die je op elk willekeurig moment kunt voeren. Zit je bijvoorbeeld op de bank met je partner en weet je dat het komende half uur rustig is, dan kan dat een heel goed moment zijn. Twijfel je eraan, dan kun je het altijd vragen. Misschien heeft de ander net andere dingen aan zijn/haar hoofd. Dan probeer je het op een ander moment nog eens.

wat de ander bezighoudt

Een lunchwandeling met een goede collega kan een goed moment zijn. Of een gezamenlijk diner. Vertel over wat je bezighoudt. Vaak gaat de ander daar in mee en vertelt zelf ook over de dingen die hem of haar bezighouden. Zie het als een uitnodiging tot een gesprek, maar verwacht er aan de andere kant ook niet te veel van. Soms heeft het een ander effect dan je denkt. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat iemand weken later terug komt op wat je hebt verteld of een vraag beantwoordt die je eerder hebt gesteld.

Oefening
Stel op een geschikt moment een verdiepende vraag

Vragen die je bijvoorbeeld kunt stellen:

  • Wat houdt je op dit moment het meest bezig?
  • Wat zie jij als je ideale baan?
  • Wie bewonder jij het meest?
  • Wie is je favoriete familielid en waarom?
  • Ben je op dit moment tevreden of zou je graag iets veranderd willen zien?
  • Waar ben je het meest bang voor?
  • Hoe zie je de toekomst voor je over vijf jaar?

Je kunt het gesprek ook beginnen door een van deze vragen zelf te beantwoorden. Bijvoorbeeld: ‘Weet je wie ik het meest bewonder? Dat is…’

Wil je meer tips en oefeningen om in te zetten bij je coaching?

Binnenkort start de online training Effectief Coachen Bij Autisme voor coaches, leidinggevenden, professionals, partners of ouders van (jong)volwassenen met autisme en die heel veel voor hen willen betekenen.

Gedurende een half jaar leer je stap voor stap wat er nodig is om effectief te coachen. Ik geef je al mijn kennis, tips en tools waar jij direct in je eigen praktijk mee aan de slag kunt.

Bovendien krijg je mijn kant en klare coachmethodes om te coachen naar meer rust en betere relaties, waar 95% van de (jong)volwassenen met worstelt. Ook ontvang je de prachtige Toolkit Rust bij autisme en het coachprogramma Betere (werk)relaties.

Dit gaat jouw leven en het leven van degene die je coacht veranderen. Je bent dan nog meer van waarde, je kunt je dienstenaanbod verbreden en ze langer van dienst zijn.

Klik hier om te bekijken wat je precies krijgt als je meedoet met de online training Effectief Coachen Bij Autisme en wat het jou en de ander met autisme oplevert.

Privacy Voorkeuren

Necessary

Advertising

Analytics

Other