fbpx

Misschien heb je er al heel lang last van en al van alles geprobeerd. Misschien heb je geen idee omdat je je er niet mee bezig wilt houden omdat het te pijnlijk is. Lees dan deze tips pas ze toe en je zult zien dat je zelfvertrouwen groeit zoals het bij jou past. Zo haal jij meer plezier en voldoening uit je leven.

Tip 1 Loop en sta rechtop, trek je schouders naar achteren en hef je kin op.

Een ingezakte houding en neergeslagen blik komt heel onzeker over, sterker nog, je voelt je daardoor ook onzeker. Ga maar eens voor de spiegel staan en neem een ingezakte houding aan. Blijf even zo staan en voel eens wat het met je doet. Ga vervolgens rechtop staan. Trek je schouders naar achteren, maak je rug mooi recht en hef je kin op. Blijf staan, kijk naar jezelf in de spiegel en ervaar hoe krachtig dit beeld is en wat het met je doet. Prettig toch? Vaker doen dus!

Tip 2 Zorg dat je er goed verzorgd uitziet

Als je je onzeker voelt ben je geneigd om kleding aan te trekken waar je je comfortabel in voelt. En laat dit dan net toevallig dat truitje zijn dat je al meer dan vijf jaar hebt en die broek waar dat vlekje inzit maar je toch aanwilde. En make-up daar had je vandaag even geen zin in. De kapper was ook alweer lang geleden. Realiseer je dat als je je beter verzorgd, dus kiest voor mooie, passende kleding je je ook zekerder voelt. Want het werkt van buiten naar binnen en van de binnenkant naar de buitenkant. En dat zie en voel je!

Tip 3 Heb aandacht voor het positieve

Door bewust te zijn van de mooie dingen die er in je leven zijn, zul je meer positieve emoties ervaren. Geniet van alle kleine dingen: de zon die schijnt, een onverwacht compliment, een lekkere maaltijd, een arm om je schouders. Concentreer je op dat wat je doet en wat er gebeurt en geniet ervan.

Tip 4 Vat kritiek niet persoonlijk op

Wij zijn er erg goed om op kritiek heel persoonlijk op te vatten. Iemand zegt iets tegen je en plotseling voel je je minderwaardig, een nietsnut, je gaat volkomen af voor je gevoel. Maar als je het gezegde gaat bekijken dan is dat helemaal niet zo. Eigenlijk is het gewoon de mening of het beeld dat iemand anders van je heeft. Zou je je daar zo verdrietig en onzeker over moeten voelen? Niet doen. Ga voor jezelf na of het echt zo is wat de ander zegt, misschien komt het gewoon een beetje rot uit de mond van de ander of is er maar een klein deeltje van waar. Zeg het dan ook maar gewoon. Dan loop je er zelf niet langer mee rond en kun je weer verder gaan met je eigen leven in plaats van alle gedachtespinsels.

Tip 5 Ken je positieve eigenschappen

We hebben allemaal onze mooie en minder mooie kanten. Maar waarom zouden we onszelf neerhalen door vooral over de negatieve kanten van onszelf na te denken en over te praten? Bedenk maar eens waar je allemaal goed in bent. Iedereen heeft meerdere dingen waar hij of zij goed in is. Je bent bijvoorbeeld heel creatief, zorgzaam, bescheiden of netjes. Hoe meer je je daar bewust van bent en daar aandacht aan geeft hoe minder belangrijk die andere minder mooie kanten worden. Je zult merken dat je er energie van krijgt.

Natuurlijk valt er nog veel meer over zelfvertrouwen te vertellen. Je zeker voelen is zo belangrijk om te kunnen genieten van je leven. We maken het onszelf soms zo ontzettend moeilijk terwijl dat helemaal niet nodig is. Als jij het ook zo moeilijk vindt lees er dan over, praat er met anderen over of zoek dan hulp. Er zijn zoveel manieren om je zelfvertrouwen te doen groeien.

Krachtig met Autisme

Wil jij graag meer zelvertrouwen, jezelf durven zijn en krachtige keuzes durfven maken die goed voor je zijn? En dat je helder naar je omgeving bent over je mogelijkheden en onmogelijkheden?
Speciaal daarvoor is de online training Krachtig met Autisme ontwikkeld. Je kunt nu direct aan de slag. Kijk hier voor alle informatie