Hoe doen anderen dat toch? Hoe kan het dat sommige mensen soms super gestrest zijn terwijl er een uur later niks meer aan de hand is. Hoe kan het dat sommige mensen een enorme werkdruk hebben en gewoon stoppen als het tijd is om naar huis te gaan. Hoe komt het dat die ene persoon zo’n relaxte houding heeft? Hoe doen ze dat toch?

Verschillende oorzaken

Welke interne en externe stressbronnen er zijn bijvoorbeeld. Of er ernstige situaties omstandigheden in je leven zijn zoals ziekte, een overlijden van een dierbare, een relatie die op springen staat. Maar ook interne stressbronnen spelen mee. Dat kunnen bijvoorbeeld je gedachten zijn over mensen of situaties.

Ook je persoonlijkheid speelt mee. Sommige mensen zien de omgeving als stressvol, anderen als niet stressvol. Met name mensen die consciëntieus zijn of dominant zien de omgeving als stressvol. Ze hebben het gevoel dat ze overal aan moeten trekken, dingen doen kost al energie. Daarnaast spelen er nog meer dingen mee. Je opvoeding, hoeveel plezier je hebt in de dingen die je doet. Maar ook of je met zelfvertrouwen in het leven staat.

Als je je in autisme herkent is stress meestal een trouwe metgezel

Dit zijn zomaar een aantal van de vragen waar veel mensen met autisme mee worstelen:

Waarom loop ik dagenlang tegen een vergadering op te zien?

Waarom heb ik wekenlang stress voordat ik op vakantie ga?

Waarom leveren zelfs de kleinste veranderingen mij zoveel spanning op?

Waarom zeggen mensen niet wat ze bedoelen?

Waarom moet je altijd over je gevoelens praten?

Een willekeurige vraag van iemand roept spanning op, hoe ga ik daarmee om?

Wat wordt er van me verwacht?

Waarom laten mensen mij niet met rust zodat ik kan nadenken?

Doe ik anderen, mijn collega’s, mijn partner en kinderen niet tekort als ik tijd voor mijzelf neem?

Waarom verlies ik zo snel mijn gevoel van controle?

Waarom moet ik alles in dezelfde volgorde doen?

Waarom zie ik stress niet aankomen? Komt het door het autisme?

 

Allemaal vragen die bij je op kunnen komen als je nadenkt over stress.

Soms lijkt het wel of rust hebben in je leven een groot geheim is. Sommige mensen kennen die geheimen, anderen blijven in onwetendheid en lopen kansen en mogelijkheden mis. In dit artikel deel ik 7 geheimen met je.

7 geheimen naar rust bij autisme

1. Begrijpen waarom autisme stressvol is.

Vrijwel iedereen ervaart wel eens stress in zijn leven. Maar dat als je autisme hebt er meer factoren meespelen waardoor rust soms ver te zoeken is.

2. Ontdekken wat jouw stresssignalen en stressbronnen zijn.

Veel mensen vinden het lastig om te merken aan hun lijf wanneer ze stress voelen aankomen. Toch zijn er heel veel signalen waaraan je het kunt merken. Daarnaast heeft iedereen situaties en factoren waardoor de stress al snel hoog oploopt. Die te weten kan direct al voor meer rust zorgen. Zodat je ze eerder herkent en actie kunt ondernemen.

3. Weten hoe je meer invloed uit kunt oefenen op situaties.

‘Ik wil weer grip op mijn leven hebben.’ ‘Ik wil graag controle hebben.’ Uitspraken die ik veel hoor als mensen met autisme mij vertellen wat ze graag willen. De ervaring leert dat begrip en hulp van anderen niet eindeloos is. Als hoger functionerende man of vrouw met autisme moet je je eigen boontjes kunnen doppen. Het is dan handig als je weet hoe je meer grip kunt krijgen op je gevoel van invloed waardoor je meer rust krijgt.

4. Je bewust zijn van je stressbevorderende en stressverminderende gedachtes.

Vrijwel iedereen heeft gedachtes over mensen en situaties. Negatieve gedachtes zorgen ervoor dat je ergens als een berg tegenop kunt zien. Het maakt je chagrijnig en mopperig. Als ze positief zijn geeft je dat een fijn of tevreden gevoel. Mensen die zich ervan bewust zijn hoe dit werkt en die weten hoe ze er beter mee om kunnen gaan ervaren meer rust in hun leven.

5. Weten waar je grenzen liggen van je kunnen en die kunnen aangeven aan anderen.

Zorg je voor jezelf, dan zorg je voor een ander. Vaak is het zoeken naar de balans tussen geven en nemen, tussen inspanning en ontspanning. Kiezen voor een activiteit waardoor je iets anders moet nalaten. Dat is één aspect. Het andere aspect is dat veel mensen wel weten wat goed voor hun is, maar er niet naar handelen. Hun intuïtie geeft hen allemaal signalen. Ook prettige en vervelende ervaringen kunnen aangeven waar grenzen liggen. Het geeft zoveel rust als je weet waar je grenzen liggen en weet hoe je die tactvol aan anderen aan kunt geven.

6. Ontdekken welke prikkels je gestrest maken en wat je kunt doen om deze te verminderen.

Autisme wordt ook wel omschreven als een storing in de prikkelverwerking. En dan niet alleen op het gebied van je zintuigen maar ook op het gebied van het binnenkrijgen van informatie. Het is helpend als je weet waar jij gevoelig voor bent en weet wat je kunt doen om de prikkels te verminderen.

7. Vaardigheden, inzichten en hulpmiddelen om je stress te verminderen en meer rust te creëren in je leven.

We zijn vaak geneigd om hetzelfde trucje te blijven toepassen. Maar verschillende situaties kunnen verschillende acties nodig hebben. Als je heel gespannen bent heb je wat anders nodig dan als de spanning ligt is. Bovendien: wat voor de een werkt, helpt de ander helemaal niet. Je gereedschapskoffer uitbreiden aan vaardigheden, inzichten en hulpmiddelen helpt je om meer rust te ervaren.

 

In het online programma RustFormule leer je over elk van deze geheimen de ins en outs. Je leert de waaroms en krijgt manieren hoe jij meer rust in je eigen leven kunt creëren. Praktisch en to-the-point. Iets voor jou of iemand die je kent? Klik dan hier voor meer informatie en hoe jij ook de geheimen voor rust in je hoofd kunt ontrafelen.