Ben jij ook een kenniswerker? Iemand die vrijwel alles met z’n hoofd doet. Geen lopende band werk waar je steeds dezelfde handeling voor moet verrichten maar elke keer weer verschillende taken moet uitvoeren. Je moet overzicht houden in de overload aan informatie en deadlines die op je afkomt voor thuis en op ’t werk: via mail, sociale media, familie, vrienden, collega’s, vergaderingen en noem maar op. 24 uur per dag komt er in een razend tempo informatie op je af die je bij moet houden, waar steeds een beroep op je wordt gedaan en waar je vaak ook nog wat mee moet doen.En dan is autisme ook nog eens een informatieverwerkingsstoornis. Dan kan het je best extra inspanning kosten om al die losse stukjes informatie steeds weer samen te voegen tot een zinvol geheel. En die je dan ook nog op een logische en gestructureerde manier ergens moet opbergen. Logisch dat dit je wat meer tijd en inspanning kost dan anderen.

Soms word het gewoon allemaal te veel. Het systeem raakt overbelast. Of je nu volop in je werk zit, op vakantie bent of thuis zit. Soms raak je totaal de controle kwijt en weet je niet meer wat je moet doen. Niet dat je niet genoeg te doen hebt maar in de brei van informatie weet je niet meer welk ding je eerst moet doen en wat af moet.

Veel mannen en vrouwen die zich herkennen in autisme geven aan dat ze niet genoeg tijd hebben voor ontspanning, tijd voor zichzelf waarin ze weer kunnen opladen voor de dagelijkse drukte. Ze hebben moeite om overzicht te houden in de chaos die niet alleen op het werk ontstaat, maar ook thuis aan de orde van de dag is. Dat put uit. Geld dat ook voor jou?

Hoe houd je dan je hoofd boven water?

Toch hoeft het niet zo te zijn. Ook jij kunt gebruik maken van slimme trucs en hulpmiddelen om overzicht te houden, tijd over te houden om te ontspannen. Je werk en tijd meer onder controle hebben in plaats van je erdoor te laten beheersen. We kunnen tijd niet vermeerderen maar wel onze tijd beter benutten.

Hoe bereik je dat in de praktijk, vraag je je af?

Ik geef je drie tips hoe je hier een start mee kunt maken.

Weet wat jouw patronen zijn

Wist je dat jouw persoonlijkheid heel veel zegt over hoe jij met informatie omgaat? Ben jij bijvoorbeeld iemand met een directe, resultaatgerichte en actieve manier van doen? Dan is waarschijnlijk een van je valkuilen dat je veel verschillende dingen tegelijk doet en belangrijke details over het hoofd ziet. Het is dan handig om van te voren meer details te doordenken en een inschatting te maken van de benodigde tijd. Ben je meer een consciëntieus type dan is de kans groot dat je alles graag goed wilt doen, tot in de details. Dit kost je veel tijd en zorgt ervoor dat het lastig is om dingen af te maken. Het Pareto-principe kan voor jou heel helpend zijn. In 20 procent van de tijd bereik je 80 procent van het resultaat. De laatste 20 procent (het perfect maken) kost je 80 procent van je tijd. Kan goed ook goed genoeg voor jou zijn? Zelfkennis helpt je om productiever te worden.

Denk positief

Schrijvers van handboeken over succes zijn van mening dat succes sterk afhankelijk is van de persoonlijke instelling, en kan door positief denken en handelen beïnvloed worden.

Als je te weinig slaap hebt gehad, geen tijd hebt voor je ontbijt en al jakkerend naar je afspraak gaat, dan is het ook lastig om je positief te voelen. Bedenk dat elke negatieve gebeurtenis weer drie positieve gebeurtenissen nodig heeft om de positieve balans weer terug te krijgen. Let hier de komende tijd eens op. Doe elke dag iets waar je plezier aan beleeft. Wees tevreden met de prettige dingen die er in je leven zijn en sta hier nadrukkelijk bij stil. Probeer meer de positieve zin te vinden in je dagelijks leven vanuit de gedachte dat het glas half vol is. Een positief gevoel maakt je flexibeler, opener en effectiever.

Maak gebruik van handige hulpmiddelen

Hoe meer je in je hoofd wilt onthouden, hoe meer er kans is op die overload. Zie het alsof je vijf verschillende programma’s opstart op je computer. Nadat je de zesde opent loopt je computer vast. Zo werkt het ook in je hoofd. Hoe meer je eruit kunt laten of gestructureerd op kunt ruimen hoe meer ruimte je hebt om tot de uitvoering te komen van dat wat je wilde doen. Hiervoor kun je gebruik maken van bijvoorbeeld een systeem als Getting Things Done, een (digitale) agenda waarin je overzicht houdt in je activiteiten en taken, een handige app die je helpt om te plannen zoals Wunderkit. De mogelijkheden zijn legio. Vraag eens wat rond wat anderen gebruiken om hun werk en leven te organiseren. Vraag eens wat iemand gebruikt als hij of zij weer ijverig zijn smartphone erbij pakt om afspraken of aantekeningen te maken. Maak het jezelf makkelijker met handige hedendaagse tools.

Hoe overleef jij de overload aan informatie? Welke tools gebruik jij om overzicht te houden? Deel je tips met anderen en plaats je reactie hieronder.