Terwijl ik haar de koffie aanreik zucht Ellen: ‘De vakantie kan me niet lang genoeg duren.’ Ze zucht nog een keer diep en neemt een slok. ‘Geen strakke tijdsplanningen, geen deadlines te halen, niemand die nu, vandaag of gisteren al dingen gedaan wil hebben, niet al die prikkels om mij heen.’Ze ziet er behoorlijk tegenop om weer naar het werk te gaan. Niet dat het niet leuk is. Nee, ze vindt haar baan erg leuk. Precies wat ze wil. Hier kan ze haar kwaliteiten volledig in kwijt en tegelijkertijd de dingen die ze door haar autisme lastig vindt prima hanteren.Maar terwijl het einde van de vakantie nadert heeft ze het gevoel dat ze zichzelf moet voortslepen. Geen zin, lusteloos, mopperig. En de drempel wordt groter en groter. Hoe meer ze er over nadenkt hoe moeilijker het wordt om opgewekt naar het werk te gaan.En dat is iets dat ik meer hoor.

Moeite hebben om weer op te starten na een vakantie. Nog in vakantiestemming zijn en daar eigenlijk niet uit willen komen.

Vakantie…

Terwijl we onze koffie en een lekkere koek nuttigen bespreken we waar ze het gelukkigste mee was in de vakantie. Wat gaf haar energie en wat deed haar goed? Wat maakt dat ze zo tegen het werk opziet? En: weet ze al wat haar te wachten staat als ze weer terugkomt?

Al pratend komen we erachter dat ze de dagelijkse routine van werk toch wel mist. Ook de contacten die collega’s en klanten met zich mee brengen, mist ze. En, laten we wel wezen: het inkomen is toch echt nodig om te kunnen blijven doen wat ze nu doet, zoals een vakantie naar een zonnige bestemming.

Hoe begin ik mijn eerste week positief?

Nu de muizenissen onder woorden zijn gebracht en Ellen duidelijk heeft waar ze zo tegen op ziet en ze weet waar ze het ook al weer voor doet kunnen we nog een stap verder. ‘Hoe begin ik mijn eerste week positief?’, vraagt ze me. Samen maken we een globaal schema van haar eerste werkweek. Eerst door de gebruikelijke taken erin te zetten en dan te kijken wat ze kan doen om het leuker en inspirerender te maken. We kijken hoe ze haar eigen motivatie kan verhogen en wat ze daarvoor kan doen.

Hoe langer we praten hoe enthousiaster ze wordt. ‘Oh, ja en dan gaan we beginnen met dat nieuwe project. Voor de vakantie heb ik er al even met Kees over gesproken. Daar heb ik wel zin in. Misschien kan ik me alvast wat gaan inlezen en een plan bedenken.’

Aan het eind van ons gesprek zegt Ellen: ‘Bedankt! Nou kan ik weer positief aan de slag. Ik heb er weer zin in om te beginnen. Zo komt het goed.’

Herken jij je in het verhaal van Ellen? Heb jij soms ook moeite om op te starten na een langere vakantie? Of misschien zelfs na een kortere break, een weekend of zelfs elke dag?


Hoe begin je met frisse moed na een break?


1. Bedenk waar je het voor doet

Voor de een is dat inkomen, een goede invulling van de tijd, contacten met anderen hebben, iets doen met je talenten. Voor de ander een sleur of een moeten. Wat het ook is, je doet het ergens voor. Het levert je iets op. Dat naar boven halen geeft je motivatie om weer aan de slag te gaan.

2. Onderzoek waar je zo tegenop ziet

Zodra je weet waar je precies tegenop ziet, kun je onderzoeken welke actie je kunt uitvoeren zodat je er minder last van hebt. Vooral na een periode van rust kunnen bepaalde dingen je ineens helder worden.  Misschien heb je een taak waar je steeds meer moeite mee hebt. Omdat het je niet ligt, je veel energie kost, het vervelend is. Wellicht heb je een rumoerige kantoorruimte en zie je daar tegen op. Net zoals dat iedereen met autisme anders is, kunnen deze dingen voor iedereen anders zijn.

Onderzoeken waar je tegenop ziet kun je doen door gewoon een poosje op de bank te gaan zitten of liggen en je gedachten er over te laten gaan. Ook kun je een vel papier voor je te nemen en gaan schrijven. Een kort lijstje of een heel verhaal, het maakt niet uit. Als schrijven niet wat voor je is, kun je er ook met iemand over praten en de ander jou laten bevragen. Zodra je weet wat de oorzaak is van je onprettige gevoel kun je kijken wat je ermee kunt.

3. Weet wat je na een break gaat doen

Vlak voordat je vakantie hebt of aan het einde van een werkdag ben je druk met dingen afronden. Of je raakt gefrustreerd omdat de tijd op is. Met name bij een vakantie lijkt het wel alsof iedereen denkt dat er nooit meer een tijd komt waarop ze je dingen kunnen vragen. Dat geeft vaak een hoop drukte en spanning op het laatste moment.

Het helpt om voor de break een rustig moment voor jezelf te creëren en na te denken over wat je erna te wachten staat. Kijk wat je hebt afgerond en wat nog blijft liggen. Als je hier duidelijkheid over hebt, heb je minder losse eindjes in je hoofd en weet je na je break precies wat je te doen staat. Zo kun je direct aan de slag. Het geeft je duidelijkheid en voorspelbaarheid.

Nog iets dat je kan helpen is om je alvast op te geven voor een leuke training of workshop, of een inspirerende afspraak te maken. Of start direct na je vakantie met een leuk project en tref daar alvast de eerste voorbereidingen voor. Stel een interessant doel en plan die alvast in. Zo heb je iets om naar uit te kijken en kun je gelijk lekker aan de slag.

4. Zoek naar dat wat het leuk of interessant maakt en houd dat voor ogen

Zelden is het zo dat alles op je werk vervelend of naar is. We zijn vaak meer geneigd om naar de minder leuke dingen te kijken en daarover te praten. Maar draai het eens om: wat is er leuk of interessant aan je werk? Is het de inhoud van je werk? Dat je op de fiets naar het werk kunt? Dat je steeds van de interessante gesprekken hebt? Die leuke auto die bij je functie hoort? Je leidinggevende waar je mee kunt lezen en schrijven? De reizen of trainingen die je voor je werk mag doen? De leuke klanten of collega’s? Of zijn het die kleine dingetjes die het leuk maken?

Door hier een top 10 van te maken krijg je een positieve boost om weer aan de slag te gaan.

5. Stel jezelf een hoe-vraag

Door in kaart te brengen waar je tegenop ziet ontstaat er vaak ook ruimte om te kijken naar de mogelijkheden. Wat is jouw beste kans om er beter mee om te gaan, om bepaalde problemen op te lossen, een positievere houding aan te nemen, vaardigheden aan te leren. En vaak ligt de oplossing dichterbij dan je denkt. We zijn vaak geneigd om in cirkeltjes te denken en een of-of benadering te hebben. Maar ga maar eens en-en denken. Bijvoorbeeld: ik kan dit doen en dat doen, en ook nog zo doen.

Er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt.

Stel jezelf vandaag nog een hoe-vraag: Hoe kan ik hier beter mee omgaan? Hoe begin ik elke dag positief? Hoe motiveer ik mezelf om die taak te verrichten? Hoe kan ik mijn planning verbeteren? Je zult zien dat dit ruimte schept om een stap vooruit te zetten en met frisse moed weer aan de slag te gaan.

Ik ben benieuwd wat jou helpt om weer met frisse moed aan de slag te gaan na een break. Laat je het hieronder weten?