Heb jij dat ook wel eens? Dat je volop in gesprek bent met je klant maar dat een blik op de klok aangeeft dat de ingeplande tijd bijna voorbij is. Straks heb je weer een nieuwe afspraak. Je klant brengt nog een nieuw onderwerp in, diept het eerdere onderwerp nog verder uit of heeft nog een brandje te blussen. Wat kun jij doen om je coachingsgesprek toch op tijd te laten eindigen?


TIP 1: Vertel klanten van tevoren hoe lang je gesprek duurt.

Er gaat niets boven duidelijkheid en voorspelbaarheid bij autisme. Je klant heeft er behoefte te weten tot hoe lang het gesprek duurt. Dit geeft rust. Ook al merk je dat de klant graag langer met je in gesprek wil, het is niet wat je afgesproken hebt. En afspraak = afspraak, nietwaar? Wees dus vooraf duidelijk over hoe lang het gesprek duurt en houd je daaraan.

TIP 2: Zeg: ‘We hebben nog 5 minuten…’ Stel een wrap-up vraag zoals: Wat is de belangrijkste actie die je nu kunt doen?

Op deze manier ben je ook duidelijk en voorspelbaar. Tijd is vaak lastig voor je klant. Hoe lang duurt iets? Tijd glipt ze vaak door de vingers. Als je volop in gesprek bent is aandacht voor tijd er vaak niet. Door te zeggen dat je nog 5 minuten hebt kan je klant zich erop voorbereiden dat het einde in zicht is en een keuze maken wat hij nog wil inbrengen. Dit werkt vaak erg effectief en leidt ertoe dat open eindjes geslecht kunnen worden. Er kunnen nog wat kwartjes vallen en concrete actiepunten benoemd worden.

TIP 3: Voel je vrij om je klant te interrumperen.

Sommige klanten met autisme kunnen erg langdradig zijn. Ze zijn vaak goed in associëren en breien zo een heel verhaal waar de rode draad niet meer helder is. Juist door te interrumperen help je hen om tot de kern te komen. Een krachtige coachvraag geeft richting, en leidt vaak tot een belangrijk inzicht. Daarmee kun je je klant helpen om eerder af te ronden. Reken er maar op dat je hem daarmee helpt.

TIP 4: Zet een timer die 5 minuten vooraf af gaat.

In de flow van een gesprek ben je zelf misschien ook niet zo bewust van de tijd. Een subtiel bliebje of trilling kan voor jou een reminder zijn dat het gesprek bijna beëindigd moet worden. Zonder dat dit storend is.

TIP 5: Geef de keus tussen kort behandelen of parkeren tot de volgende keer.

Brengt een klant nog iets nieuws en groots in aan het eind van het gesprek, vraag dan: ‘We hebben nog 5 minuten over, is dit iets waar je het nu nog over wilt hebben of zullen we dit bewaren tot ons volgende gesprek?’ Of: ‘We hebben nog 5 minuten over vandaag, laten we kijken of we daar vandaag een start mee kunnen maken. Oké?’

Heb jij nog andere goede manieren om je coachgesprekken op tijd te beëindigen? Ik hoor het graag. Ondertussen veel succesvolle en effectieve coachgesprekken gewenst!

 

Wil jij mannen en vrouwen met autisme snel en effectief coachen naar prachtige resultaten en daar goed mee verdienen? Vraag dan een strategiesessie met mij aan om door te nemen waar er ruimte is voor groei in jouw skills als topcoach.