Onzekerheid wordt vaak schoorvoetend genoemd door hoger functionerende mannen en vrouwen die zich in autisme herkennen. Mannen en vrouwen met een uitstekende baan, een gezin, met grote verantwoordelijkheden mogen toch zeker niet onzeker zijn? Ze schamen zich het te erkennen. Van binnen schrijnt het.

Niet verwonderlijk. Als je autisme hebt, krijg je vaak de schuld van allerlei problemen. Je gedraagt je vreemd en je past je niet genoeg aan. Je wordt vaak niet gewaardeerd om wie je bent, want je doet zo lastig. Iedereen heeft vrienden nodig. Jij toch ook?

Toen je nog klein was hoorde je ook vaak wat er allemaal niet goed was en wat je niet goed deed. Die opmerkingen kun je nu nog steeds in je hoofd horen. Zoals bijvoorbeeld: ‘Jij bezorgt anderen alleen maar last.’ ‘Zie je wel, je kunt er niets van.’ Je zelfbeeld wordt opgebouwd door wat anderen je voorhouden of spiegelen. Wat anderen, zoals je ouders of leerkrachten tegen je gezegd hebben, heeft invloed op je zelfbeeld en daarmee je zelfvertrouwen.

Naarmate je ouder werd zag je steeds meer dat jouw gedrag anders is dan dat van mensen zonder autisme. Geen of weinig vrienden hebben, gepest worden, niet weten hoe je om kunt gaan met anderen. Je kunt je daar nog voor schamen en van balen. Door jezelf steeds met anderen te vergelijken vergroot je je onzekerheid.

Het kan enerzijds een opluchting zijn als je weet dat het autisme onderliggend is. Anderzijds kan het je enorm frustreren. Waarom lukt het allemaal niet zoals jij het wilt. Waarom faal je op bepaalde punten steeds?

Als je autisme hebt, ben je vaak perfectionistisch en kritisch. Ben je ook kritisch op jezelf. Door steeds kritiek op jezelf te hebben, versterk je het negatieve zelfbeeld wat je veel stress geeft.

En dat heeft zijn weerslag op het dagelijks leven, in alle situaties. Als je een praatje maakt met deze of gene. Wat moet ik zeggen? Wat zal de ander denken? Ze vinden me vast raar. Straks gaat het mis. Ik kan het toch niet goed doen. Geen inbreng hebben, omdat je denkt dat anderen veel slimmer zijn. In contact met je partner, kinderen, collega’s, vrienden. Als je nadenkt over de toekomst.

Toch hoeft dat niet zo te zijn.

Door jezelf met je autisme te kennen, te waarderen en te accepteren groeit je zelfvertrouwen. Door te leren hoe je meer rust creëert, ervaar je meer ontspanning waardoor je je rustiger en zekerder voelt. Door specifieke vaardigheden en stappenplannen te leren voel je je zekerder omdat je weet hoe je de dingen op een handige manier kunt doen.

Krachtig met Autisme

Wil jij graag je zekerder van jezelf voelen, jezelf durven zijn en krachtige keuzes durfven maken die goed voor je zijn? En dat je helder naar je omgeving bent over je mogelijkheden en onmogelijkheden?

Speciaal daarvoor is de online training Krachtig met Autisme ontwikkeld. Je kunt nu direct aan de slag. Kijk hier voor alle informatie.