Wat vind jij het meest lastig aan stress bij autisme vroeg ik naar aanleiding van mijn gratis e-book 7 stappen voor rust bij autisme. In dit artikel deel ik graag met je wat ik hier voor antwoorden op kreeg.

Heb je het e-book nog niet in je bezit klik dan hier.

Dit waren een aantal reacties:

  • Stress beheerst mijn hele gedachtenwereld, ik heb geen rust meer in mijn hoofd.
  • Ik raak onder stress steeds het overzicht kwijt, zelfs simpele taken lukken me dan niet.
  • Mijn concentratie gaat naar beneden als ik mij gestrest voel.
  • Ik word heel gevoelig voor kritiek van mijn leidinggevende door stress.
  • Ik kan ’s nachts niet slapen door alle spanning waardoor ik overdag moe ben.
  • Stress verlamt me, ik houd geen energie meer over voor andere dingen.

Herkenbaar?

Wat kan je dan helpen om meer rust in je leven te krijgen, vroeg ik hen vervolgens.

Waarop mensen aangeven dat het hen helpt om afleiding te zoeken door bijvoorbeeld muziek te luisteren, een boek te lezen, de natuur in te gaan. Sport, yoga en mediteren scoren ook goed om meer rust te ervaren.

Voldoende aandacht hebben voor het plannen en organiseren, structuur aanbrengen en zorgen voor voldoende vrije tijd is ook belangrijk, geven velen aan. Ook je laten ondersteunen door anderen in het huishouden of door middel van kinderopvang blijkt een rustbrenger te zijn. Erover communiceren blijkt handig te zijn als er sprake is van veel stress. Je partner leert je dan beter begrijpen en kan je helpen om weer tot rust te komen. Soms betekent het ook andere keuzes maken door bijvoorbeeld korte of geen bezoekjes af te leggen.

Anderen krijgen rust doordat ze een diagnose hebben gekregen. Dat brengt duidelijkheid en zorgt ervoor dat ze makkelijker aan anderen kunnen uitleggen waarom bepaalde dingen moeilijk zijn of niet lukken. En als het allemaal te veel wordt en niet meer lukt, is het jezelf terugtrekken een goede oplossing, wordt mij verteld.

Zo zie je: stress is lastig, maar er zijn zeker manieren om er beter mee om te gaan.

Dat is de boodschap die ik graag met je wil delen. Daarvoor moet je je eerst bewust zijn van je stress en het kunnen herkennen. Ook is het handig als je weet wat de stress veroorzaakt. Dat kan voor iedereen anders zijn. Als je dat goed in kaart hebt gebracht zijn er allerlei mogelijkheden om meer rust te creëren.