Tegenwoordig moet je assertief zijn, een mening hebben en er voor uit durven
komen. Je moet krachtig en zelfverzekerd overkomen, anders kom je niet door die sollicitatieprocedure, krijg je dat budget niet voor elkaar of lukt het niet om een goed gesprek met je collega te voeren waardoor je bereikt wat je wilt. Als je niet assertief bent krijg je vaak minder en mis je vaker de boot. Voel je je zeker dan kun je je assertiever opstellen. Assertiviteit en zelfvertrouwen gaan hand in hand.Daarnaast word je door alle media zoals tv, sociale media continue geconfronteerd met reclames en meningen: koop dit dan krijg je meer zelfvertrouwen. Zorg dat je mooie kleren draagt volgens de laatste mode, de juiste make-up en dan komt het allemaal goed. Onbewust worden je gedachtes opgedrongen: als ik nou geen vetrolletjes had, dan had ik vast meer zelfvertrouwen. Inderdaad werkt je buitenkant versterkend naar binnen, daarnaast werkt je binnenkant ook versterkend naar buiten toe. Handig om van beiden gebruik te maken.

Weinig zelfvertrouwen

Veel mensen met autisme hebben een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Mensen die weinig zelfvertrouwen hebben geloven dat ze geen persoonlijke doelen kunnen bereiken omdat ze de vaardigheden of eigenschappen niet hebben. Ze vinden zichzelf minderwaardig en niet de moeite waard. Of ze geloven dat ze toch foute keuzes of beslissingen nemen.Juist door het autisme kun je je pijnlijk bewust zijn van je anders zijn, je tekortkomingen, dat kan je zelfvertrouwen behoorlijk ondermijnen. Anderen kunnen hoge verwachtingen van jou hebben waar je niet aan kunt voldoen of wilt voldoen, dit ondermijnt je zelfvertrouwen ook.

Wellicht hebben anderen al vaak tegen jou gezegd wat je allemaal fout deed en wat beter moest. Die zinnen blijven in je hoofd hangen. Bepaald gedrag wordt steeds door anderen afgekeurd, maar dat is wat anders dan dat je als persoon wordt afgekeurd. Het onderscheid hierin is moeilijk te maken als je dingen letterlijk en feitelijk oppakt.

Wat denk jij over jezelf? Hoe kijk jij naar jezelf? Goed/slecht, positief of negatief? Hoe kijk je aan tegen je autisme? Zie je jouw positieve eigenschappen of alleen alles wat je niet goed kunt? Laat jij je negatieve ervaringen zwaarder wegen waardoor je de succeservaringen gauw in het vergeetboek stopt?

Wat je voelt, hangt samen met wat je denkt en de mate waarin je zelf vindt dat deze gedachte waar is. Dit laatste is belangrijk. Je moet zelf ervan overtuigd zijn dat een gedachte waar is, als dit niet zo is, verliest zij haar invloed. Je geeft als het ware kritiek op jezelf, ook wel een interne criticus genoemd. Alsof er iemand op je schouders zit die vervelende opmerkingen over jou in je oor fluistert of schreeuwt. Vaak zitten die opmerkingen vol met vooroordelen en bevat het niet veel waarheid. Heb jij ook zo’n vervelend mannetje of vrouwtje op je schouder die je allerlei vervelende gedachtes influistert? Zo iemand die steeds je zelfvertrouwen probeert te ondemijnen?

Zelfvertrouwen

Volgens het woordenboek van Dale is zelf·ver·trou·wen het vertrouwen in de eigen kracht.

Zelfvertrouwen heeft te maken met het feit dat je een realistische kijk op je eigen mogelijkheden hebt. Dit betekent dat je je capaciteiten niet onder- maar ook niet overschat en dat je niet gefrustreerd bent over de dingen die je niet kunt.

Iemand met zelfvertrouwen:
1.    Gelooft dat hij of zij iets kan (bijvoorbeeld een taak verrichten of een doel bereiken).
2.    Gelooft dat hij of zij de moeite waard is.
3.    Geloof dat hij of zij in staat is om de juiste beslissing te nemen.

Mensen met zelfvertrouwen geloven in hun eigen vaardigheden en talenten. Zij vinden dat zij het waard zijn om gewaardeerd te worden, succesvol en gelukkig te zijn. En zij vertrouwen op hun eigen gevoel en intuïtie om hen te leiden in het maken van de juiste keuzes en beslissingen. Daarnaast is het goed toeven bij mensen die een gezonde portie zelfvertrouwen hebben.

Zelfvertrouwen is ook dat je je verantwoordelijk voelt voor successen en tegenvallers in je leven. Als dingen lukken kun je ervan genieten, als het niet gaat zoals jij het graag had gezien kijk je wat je ervan kunt leren voor een volgende keer. Of als je een fout hebt gemaakt wat je mogelijkheden zijn om de gevolgen te beperken.

Oude Wijsheid

Goethe zegt hierover: “ Het is een grote fout om jezelf meer te verbeelden dan je bent en jezelf lager in te schatten dan wat je waard bent.“ (Goethe, 1821)

Je zelfvertrouwen vergroten

Misschien vind jij van jezelf dat je voldoende zelfvertrouwen hebt. Prima! Hartstikke goed! Dat is een mooi uitgangspunt om te bereiken wat je wilt. Kun je nog wel wat extra zelfvertrouwen gebruiken lees dan nog even verder, wie weet heb je er wat aan.

Om je zelfvertrouwen te vergroten moet je eerst weten hoe het wordt opgebouwd. De basis wordt gevormd door je zelfkennis. Je moet een duidelijk beeld hebben van wie je bent. Vervolgens moet je jezelf accepteren zoals je bent. Als je dat kunt dan is het mogelijk om te werken aan je zelfvertrouwen. Klinkt allemaal een beetje moeterig, maar dit is even de theorie.

Dus:

1 Zelfkennis

2 Zelfacceptatie

3 Zelfvertrouwen

Met hoeveel zelfvertrouwen ben jij tevreden?

Mmm… Zo gemakkelijk is dat dus niet. Maar met kleine stapjes kom je langzamerhand steeds verder. Op het gebied van zelfkennis kun je zelf al veel doen: boeken lezen, informatie op internet opzoeken, praten met anderen hoe zij en jij in elkaar zitten. Ook een diagnosetraject of persoonlijk ontwikkelingstraject kan hier prima aan bijdragen. Om jezelf beter te accepteren komt er nog heel wat kijken. In mijn vorige blogartikel las je het verhaal: Toen, nu en een beetje straks. Een ontroerend verhaal van iemand die zichzelf (opnieuw) leert kennen met zijn kenmerken van autisme. Al die twijfels en gedachtes, dat valt nog niet mee. Acceptatie kan door diagnose of herkenning op latere leeftijd een heel rouwproces zijn, waar flink wat tijd mee gemoeid kan zijn. In het boekje: Autisme, een slecht passend jasje, van Mar Wanrooij, lees je hier allerlei ervaringsverhalen over.

Met je zelfkennis en zelfacceptatie is zelfvertrouwen aan de beurt. Lang niet altijd zijn deze stappen zo zwart-wit, dat begrijp je zeker wel. In bepaalde situaties kun je veel zelfvertrouwen voelen, in andere situaties voel je je zo onzeker als ik weet niet wat.

Hoe pak je het aan?

Stel nou dat je graag je zelfvertrouwen in een bepaalde situatie wilt vergroten. Hoe pak je dat dan aan? Ik geef je hierbij een aanzet.

Je weet het vast wel: iets doen begint bij het stellen van je doel. Wat wil jij bereiken? Wanneer ben je tevreden? Stel dat je een toverstokje had… Hoe zou het er dan uitzien, heel concreet. Wat is er daarna anders dan dat het nu is?Een doel kan bijvoorbeeld zijn: Ik wil zekerder overkomen als ik een sollicitatiegesprek heb. Vanuit mijn zelfkennis (mijn sterke kanten) en mijn zelfacceptatie hierover (ik geloof erin dat ik dit kan en goed doe) geeft dit mij zelfvertrouwen. Vanuit deze zekere gedachte heb ik een goed gevoel en dat straal ik uit, waardoor anderen ook die potentie in mij zien. Hiermee vergroot ik mijn kans op die leuke baan. Maak dan een concreet plan om mee aan de slag te gaan.

Vind je doelen stellen lastig, neem dan deze vragen eens door:

  • Over een half jaar kijk ik terug op deze tijd, want dan heb ik…
  • Als ik niet aan mijn zelfvertrouwen werk, dan voorkom ik…
  • Als ik meer zelfvertrouwen heb, wat is er dan anders aan mij?
  • Wat anderen aan mij merken als ik meer zelfvertrouwen heb…
  • Ik ben tevreden als…

Ben je visueel ingesteld dan kun je hier iets moois van maken: een tekening, een poster, een scrappboek, een beeld., etc.

Op het moment dat je doel helder is komt het erop aan dat je er dagelijks aandacht aan schenkt. Dat kan bijvoorbeeld door elke dag op te schrijven wat er goed ging. Zo creëer je positieve bekrachtiging en gaat je aandacht uit naar succeservaringen. Lees er boeken over, google eens op het woord zelfvertrouwen, praat er met anderen over, zoek een rolmodel of laat je coachen. Zo krijg je steeds meer zelfvertrouwen. Met meer bereik je dingen die je eerder niet voor mogelijk hebt gehouden. Wat wil jij graag bereiken? Zou meer zelfvertrouwen je hierbij kunnen helpen?

Krachtig met Autisme

Wil jij graag meer zelvertrouwen, jezelf durven zijn en krachtige keuzes durfven maken die goed voor je zijn? En dat je helder naar je omgeving bent over je mogelijkheden en onmogelijkheden?
Speciaal daarvoor is de online training Krachtig met Autisme ontwikkeld. Je kunt nu direct aan de slag. Kijk hier voor alle informatie