Wat mij steeds weer treft is dat ik nog zo vaak partners, ouders, vrienden en collega’s met de handen in het haar zie zitten. Je moest eens weten hoe vaak ik mails krijg voor hulp. Want wat moet je nu wel of juist niet doen in het contact? Hoe ver ga je in het rekening houden met? Hoe houd je het voor jezelf nog een beetje te doen?

Er is veel bekend over moeiten door autisme

Er is veel bekend over factoren waar mensen met autisme moeite mee hebben. Door hun prikkelgevoeligheid zijn een aantal zaken heel logisch waar je rekening mee kunt houden in contact. Je afstemmen op hun tempo, hun gevoeligheid voor geluiden of geuren, de hoeveelheid objecten die kunnen afleiden. Allemaal zaken waar je rekening mee kunt houden als je omgaat met iemand met autisme. Best een uitdaging om daar in elk contact en elk gesprek rekening mee te houden, maar nog wel te doen als je je best doet.

Maar het gaat veel verder dan dat

Echt goed aansluiten bij de ander met autisme heeft met veel meer te maken. Als je bijvoorbeeld gestrest bent of ergens anders mee bezig bent, voelt de ander dat. Want er klopt iets niet. Je gaat bijvoorbeeld opgejaagd een gesprek in. Bent net te laat vertrokken, hebt nog veel to do’s. Je voelt spanning over het gesprek, hebt deadlines die je moet halen. Je bent op twee niveaus bezig. Eén aan het processen over wat je allemaal nog moet doen, vergeten bent en echt moet onthouden. En twee, probeer je de ander te volgen. Dat stoort in het contact en in de communicatie. Ik noem dat zombie-gedrag.

De invloed van je eigen stress is groter dan je denkt

Stress vernauwt je blik en je ziet daardoor signalen over het hoofd. Door jouw stress haakt de ander af. Hij merkt op dat er iets niet klopt. Je probeert normaal te doen, maar je bent niet congruent. Er is een stoorzender. Die zit bij jezelf. Mensen met autisme voelen dat haarscherp aan. Ze kunnen het niet altijd plaatsen, hebben niet altijd een passende reactie paraat, maar voelen wel dat er iets niet klopt. Dat geeft verwarring en een onveilig gevoel. En maakt wellicht dat de ander jouw stress overneemt.

Vanuit ontspanning heb jij het beste contact

Als de ander kan ontspannen in contact met jou, omdat jij relaxed bent, en hij mag zijn wie hij is met al zijn eventuele fieps en (bijzondere) interesses, zijn jullie gesprekken veel beter. Is er ruimte voor echt contact. Niet vanuit de ‘ik weet het wel’-instelling maar als een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig.

Het is belangrijk dat je de juiste signalen afgeeft. Op onbewust niveau straal je vertrouwen uit en trek je vertrouwen aan. Van daaruit kan de ander je horen en in contact gaan. Ga daarom niet mee in de stresserige en jachtige wereld. Leef zelf vanuit rust. Dat maakt je zoveel krachtiger en zoveel effectiever in het maken van echt contact.

Hoe dan?

Er is veel wat je kunt doen. In eerste instantie rust bij jezelf. Dat maakt het contact al zoveel beter. En misschien betekent dit dat je eerst even een moment voor jezelf moet pakken. Even een paar keer diep ademhalen. Een blokje omlopen. Toch even een glaasje drinken pakken. Een toiletbezoekje doen. Om even weer de aandacht naar binnen te richten en tot rust te komen. En goed te blijven ademen. Dan heb je een mooie gebalanceerde staat van zijn en kun je veel meer aan. Ben je scherper. Weet je beter wat je wel of niet kunt zeggen. Merk je meer op. Het resultaat is dat je rust en vertrouwen uitstraalt. Dan ontstaat er echt contact.

En verder…

Stem af met zachte ogen. Met echte aandacht voor de ander.

Om goed in te tunen gebruik je de opgedane informatie die je hebt over de ander, observeer je welke non-verbale signalen, gebruik je je kennis over autisme. Ook gebruik je jouw eigen inlevingsvermogen, je intuïtie, je gevoel, al je antennes die je vertellen wat deze persoon nodig heeft. Deze informatie samen bepalen jouw houding en gedrag. Geven je input om te doen wat nodig is om de relatie gezond te houden, om de ander te helpen, om samen een toekomst op te bouwen, of wat het dan ook maar is.

Goed afgestemd zijn op de ander levert je veel op

Je merkt dan beter op wat hij of zij nodig heeft. Je kunt makkelijk de vinger op de zere plek leggen. Je merkt eerder op wat er bewust of onbewust speelt waardoor hij of zij blokkeert, niet overgaat tot dat wat hij zou willen of moeten doen. Je komt sneller tot de kern en bent duidelijker.

Wil jij meer weten over hoe je met meer rust en ontspanning om kunt gaan met autisme?

Er zijn namelijk volop manieren die wel werken in de omgang met autisme. Op gevoel kom je een heel eind. Maar wil je echt van waarde zijn dan vraagt dat meer. Dat is niet de nieuwste wetenschappelijke kennis. Niet een jarenlange studie of 100 boeken. Nee, het vraagt een warm, betrokken hart, en praktische, autisme-specifieke manieren om echt contact te maken. Hoe beter je dit toepast, hoe makkelijker het leven wordt. Voor jezelf en de ander. Waardoor je meer plezier samen hebt. Dat is precies wat ik je gun en help je daar graag bij. In de online training Ontspannen Omgaan Met Autisme. Wat je hier krijgt, kun je 1 op 1 toepassen in je dagelijkse gesprekken en contacten met mensen met autisme.

Een laagdrempelige, toegankelijke en waardevol programma waarin ik precies met je deel waar ik in mijn eigen zoektocht achter ben gekomen. En dat gaat véééél verder dan de tips wees duidelijk en voorspelbaar . Klik hier maar even en lees of het ook voor jou van betekenis kan zijn.