Het Corona-virus woekert in Nederland. Het aantal besmettingen loopt rap op. Dat brengt veel angst en onzekerheden met zich mee. Je vraagt je misschien af: ‘Wanneer ben ik aan de beurt?’ 

Misschien ben je al ziek of is er iemand in je direct omgeving ziek of zelfs overleden aan dit nare virus. Of misschien laat je het allemaal maar wat langs je heen gaan. Ik hoop in ieder geval dat je gezond blijft.

 

Het Corona-virus roept veel vragen op

 

Hoe…

 

Wanneer…

 

Wie…

 

Waar…

 

 

 

Dit doen we dan…

 

 

Informatie te verzamelen

 

De hele dag door komt er een lawine aan informatie op ons af. Via radio, tv, social media. Veel nieuws is negatief over hoeveel nieuwe gevallen en sterfgevallen, soms ook over hoeveel er genezen zijn. Let op: Er is ook veel fakenieuws.

 

Te voorzien in de eerste levensbehoeften

 

Door te hamsteren probeer je te voorkomen dat je straks zonder eten, drinken komt te zitten. Een hele natuurlijke reactie, het is je eerste levensbehoefte, denk aan de piramide van  Maslow.

 

Onszelf beschermen

 

Door extra hygiëne toe te passen, afstand te bewaren, terugtrekken uit contacten.

 

Stressen

 

Piekeren, zorgen maken, paniek, daardoor – permanente stressgevoelens.

 

 

 

Voor mensen met autisme is de impact ook juist groot

 

Mensen met autisme zijn gevoeliger voor veranderingen. Ze raken sneller het overzicht kwijt waardoor er chaos ontstaat. De normale dagelijkse structuur is weg waardoor er veel lege of anders ingevulde tijd is. Activiteiten vallen af die normaal vaste momenten in de week waren, het houvast of de mijlpalen in een bepaalde tijd. Ondersteuning is anders of is er niet. Veel hulp kan op afstand via bellen of video-bellen worden gedaan, maar het is toch anders. Kortom: het is de hele wereld op z’n kop.

 

 

 

Wat kan je doen om toch rust te hebben als je je in autisme herkent?

 

 

 

Beperk de informatietoevoer over Corona

 

  • Overdaad schaadt!
  • Schakel push meldingen uit.
  • Bespreek het onderwerp bijvoorbeeld 1 keer per dag en neem er dan de tijd voor. Maar rond het ook weer af.
  • Kies liefst 1 of 2 vaste momenten per dag om informatie te krijgen via media.
  • Probeer het positieve erbij te betrekken. Over wat je doet om gezond te blijven in plaats van hoe je niet besmet raakt.
  • Noem wat er allemaal wel kan in plaats wat niet meer kan of mag.

 

 

 

Bescherm jezelf en anderen

 

Ook al denk je dat iedereen weet wat hij kan doen om zichzelf te beschermen tegen dit virus blijft het goed om dit aandacht te blijven geven. Er zijn helaas ook mensen die niet geloven dat dit virus echt levensbedreigend is. Er zijn een aantal basisdingen die je altijd kunt doen. Zoals regelmatig je handen wassen, afstand houden, niezen en hoesten in de elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken. Leef en eet zo gezond mogelijk. Denk aan gezond eten en drinken en op tijd. Genoeg slapen/rusten/bewegen. Slik eventueel vitamines.

 

 

 

Werk aan je basis van rust

 

Wellicht heb je al eens een stressthermometer of signaleringsplan gemaakt. Die kan nu compleet veranderd zijn. Want de kans is redelijk groot dat jouw stressfactoren nu anders zijn en jouw mogelijkheden om tot rust te komen beperkter of anders zijn.

 

 

 

Vul je tijd opnieuw in

 

Probeer bestaande routines zoveel mogelijk te behouden. Niet eindeloos Netflix kijken of gamen,  want als deze tijd weer voorbij is, is het heel moeilijk om daar straks weer vanaf te raken. Je hebt namelijk kans dat je er verslaafd aan raakt. Wat er ook vaak gebeurt is eindeloos uitslapen en dan ’s nachts niet meer kunnen slapen. Sta dus op tijd op.  Doe gewoon je normale ochtendrituelen zoals ontbijt, douchen ed. Maak een nieuw dagprogramma, met genoeg variatie en keuzeactiviteiten. Kijk dan vooral naar wat WEL kan.

 

Denk ook aan activiteiten zoals:

 

  • Extra uitgebreid koken
  • Iets lekkers bakken
  • Iets afmaken wat al lange tijd ligt
  • In de tuin werken
  • Fotograferen
  • Foto’s inplakken
  • Klusjes in en om het huis
  • Gezelschapsspellen doen
  • Iets uitzoeken
  • Opruimen
  • Schoonmaken
  • Repareren
  • Onderzoeken
  • Een online programma afmaken of herhalen (kijk hier)
  • Boeken lezen
  • Filmpjes maken om contact met anderen te hebben
  • Anderen helpen met boodschappen

 

 

 

Zet voldoende ontspanning en beweging op je programma

 

Zorg dat je ook volop dingen doet voor ontspanning. Dat kan iets heel rustigs zijn, maar ook fysieke beweging kan ontspanning geven. Dit ontspannen wordt heel vaak vergeten in te plannen. Waardoor de balans in inspanning en ontspanning kwijt raakt. Elke dag een half uur beweging is voor iedereen gezond. Maar juist in tijden dat het moeilijk is extra hard nodig. Dat kan ook thuis.

 

Fietsen, wandelen, hardlopen, op plekken waar je voldoende afstand kunt hebben. Koppel er eventueel een leuk of interessant doel aan vast passend bij de interesses: zoals vogels spotten, welke bomen/planten vroeg blad krijgen/bloeien, bloemen en planten kennis, herbarium maken.

 

Of ga bijvoorbeeld tuinieren, start een moestuintje, ga touwtje springen, bouw een eigen hindernisbaan in de tuin, balspellen, tennissen. 

 

Denk ook aan yoga, ontspanningsoefeningen of meditaties via Youtube.

 

 

 

Blijf in gesprek over de situatie

 

Voorlopig zitten we nog vast aan de maatregelen zoals de overheid die neemt. En terecht. Er verandert ook regelmatig wat in. Het is dus goed om met elkaar in gesprek te blijven over de huidige stand van zaken. Zodat je niet alles in je hoofd houdt. Ook als jij het lastig vindt om binnen te zitten, met familieleden in een huis te moeten bivakkeren, je kinderen aan het schoolwerk te zetten of op te moeten draaien voor klusjes die normaal niet voor jou zijn, blijf er effectief over communiceren. Probeer afspraken met elkaar te maken over wat wel haalbaar is en wat ieder nodig heeft om deze tijd vol te kunnen houden.

 

Je hebt geen invloed op de wereld om je heen, maar wel op hoe je je voelt en hoe je met de situatie omgaat.

 

Je kunt bij de pakken neer gaan zitten, of je schouders eronder zetten.

 

 

 

Zorg goed voor jezelf

 

Het is een uitzonderlijke situatie. Het vraagt veel van iedereen en dus ook van  jou. Neem je eigen rustmomenten. Stel grenzen. Wees helder over wat haalbaar is. Niemand zit erop te wachten dat jij straks overspannen bent. Vraag hulp als het nodig is.

 

Weet dat er autismecoaches zijn die ook virtueel kunnen helpen.

 

Laat jezelf ook steunen, in geloof, door vrienden/geliefden.

 

 

 

Geniet van kleine dingen

 

Een positieve instelling doet wonderen. Dat hoeft echt niet groots te zijn. Benoem elke dag eens wat er leuk was, wat goed ging. Deel complimenten uit als anderen iets doen waar je blij van wordt of wat ze gewoon super goed doen. Wees lief voor elkaar.

 

 

 

Tot slot: houd vol, ook dit gaat een keer over!

 

 

 

Wil je juist NU zelf aan de slag om meer rust te ervaren?

Doe dan mee met de online training RustFormule. Ga stap voor stap aan de slag en maak jouw eigen rustplan. Daar heb je nu veel aan, en de rest van je leven. Kijk hier  voor meer details.