Een dag kan van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat een aaneenschakeling van drukte en onrust zijn. Rennen, draven, deadlines, verplichtingen… Alles lijkt belangrijk en urgent. Onze agenda’s zijn overvol waardoor we zelden echt tot rust komen. Door geen tijd te nemen voor ontspanning raken we uit balans. We blijven in de stress-stand staan. Je krijgt of neemt geen tijd om alle opgedane informatie en prikkels te verwerken en je raakt het overzicht kwijt. Hierdoor krijg je makkelijk een punthoofd die kan escaleren.

Als we kritisch naar onszelf kijken in hoe wij omgaan met onze tijd en energie, merken we dat hier veel winst uit valt te halen. Denk aan mail en sociale media die de hele dag door om je aandacht vragen. Het leid je steeds weer af en geeft steeds prikkels en informatie waardoor je hoofd vol komt met onrust. Ruim rustverstoorders op en pas een aantal tips toe die bij jou passen. Dit gaat je veel opleveren als je het consequent volhoudt.

Lees onderstaande rustverstoorders en tips door en kruis aan waar jij heel bewust mee gaat stoppen of mee aan de slag gaat.

Tefefoon verstoort je rustRustverstoorders

  • Het piepje op je computer als er nieuwe mail binnenkomt.
  • Het symbooltje, nummertje of envelopje op je beeldscherm of menubalk als er nieuwe mail binnenkomt.
  • Spontane meldingen of tekentjes op je smartphone of computer van berichten aan jou op Facebook, Twitter of andere sociale media.
  • Routinematig je mail, sociale media of nieuwsberichten bekijken.
  • Routinematig elke avond naar het journaal op televisie kijken.
  • Verslavende spelletjes spelen op je smartphone of computer.
  • Je werk niet af maken voordat je een nieuwe taak begint.
  • Geen pauzes nemen.
  • Rotklusjes uitstellen.
  • Niet goed voor jezelf zorgen.
  • Alles direct doen wat er op je pad komt of wat er van je gevraagd wordt.
  • Met je aandacht bij het vroeger zijn: wat er beter was, misging, anders kon of bij de toekomst: wat er allemaal nog kan gebeuren.

Tips om je rustverstoorders op te lossen:

  • Check je mail ’s morgens vroeg om te screenen of er belangrijke mail voor je is. Beantwoord deze en doe je mailprogramma uit. Check ’s middags om 12 en 5 uur nog een keer je mail.
  • Check je sociale media pas na 12 uur. ’s Morgens is (meestal) je meest energieke en productieve tijd. Gebruik die om dingen te doen die belangrijk zijn.
  • Stel je smartphone zo in dat je geen geluiden, pushberichten of symbooltjes meer ziet of krijgt te horen.
  • Verwijder apps die je routinematig checkt en die je veel prikkels geven. Vervang ze voor iets wat je ontspant.
  • Verwijder verslavende spelletjes van je telefoon en vervang ze door een paar kwaliteitsgames die je helpen te ontspannen of waar je blij van wordt.
  • Lees het laatste half uur voor het slapen gaan een boek, neem een lange douche of bad of maak een wandeling. Dit ontspant meer dan tot vlak voor het slapen televisie kijken.
  • Op je smartphone staan mooie ebooks, podcasts, luisterboeken en muziek waar je volop naar luistert.
  • Doe je taken één voor één en maak af waar je mee bezig bent voordat je iets nieuws aanpakt.
  • Neem elk half uur vijf minuten pauze en elke 90 minuten een kwartier pauze. Zo houd je je concentratie optimaal.
  • Doe eerst waar je erg tegen op ziet.
  • Gebruik je meest energieke tijd om grotere of moeilijke klussen te doen.
  • Kies vanuit aandacht wat op dat moment belangrijk is en prioriteit heeft.
  • Probeer met je aandacht in het nu te zijn i.p.v. bij vroeger of de toekomst.