Ben je ook thuis aan het werk vanwege het Corona-virus?

Net zoals Alex? Hij zit in thuisisolatie vanwege verkoudheidsklachten en merkt dat hij zich helemaal niet kan concentreren. Hij rommelt maar wat aan. Hij voelt zich eenzaam en durft het huis niet uit omdat hij bang is anderen aan te steken. Ondertussen stapelt het werk zich op.

Of als Kim. Kim is autismecoach en doet haar gesprekken nu allemaal online. Ze maakt zich zorgen of ze wel genoeg kan afstemmen op haar klanten en maakt zich zorgen over haar chronisch zieke man. Gelukkig kan ze haar klanten ook online heel goed helpen. Mede met dank aan alle ondersteunende werkvormen die ook via mail verstuurt kunnen worden. Eigenlijk is de effectieve coachtijd alleen maar groter. Haar klanten zitten direct in de werkmodus als ze videobellen.

Mischien herken jij je in Tamara. Zij heeft autisme en vindt het wel lekker om thuis te werken. Heerlijk, niet zoveel prikkels van de kantoortuin. Af en toe een ommetje maken in de tuin. Ze is zoveel productiever en kan bergen met werk verzetten. Het is nog wel wat lastig om haar dag goed gebalanceerd in te vullen, maar ze redt het tot nu toe best.

Of als Marian die de hele dag aan het bellen is met haar teamleden. Er is dikke paniek want de organisatie blijkt niet goed ingericht te zijn om online te werken. Processen kloppen niet en er loopt van alles mis. Het management heeft aangekondigd flink te gaan snijden in de kosten wat onzekerheid met zich meebrengt. Ondertussen heeft ze haar kinderen bij haar aan tafel zitten, want die moeten schoolwerk maken. Haar man heeft een vitaal beroep en is het grootste deel van de dag weg. Ze staat er dus alleen voor.

Zo maar een paar voorbeelden van hoe het kan zijn op dit moment. Thuiswerken is momenteel topsport. Als je je in autisme herkent kan dat flinke veranderingen met zich meebrengen.

3 thuiswerktips in Corona-tijd:

TIP 1. Wees lief voor jezelf

Deze situatie is niet normaal en vraagt veel aanpassingsvermogen. Het is een hele omslag als je niet gewend bent aan thuiswerken. Misschien dat je het wel eens een dagje doet, maar niet elke dag. De omstandigheden zijn niet ideaal, want als je kinderen hebt lopen die ook om je heen of hebben aandacht nodig voor hun schoolwerk.

Misschien heb je technische issues, geen ruimte in huis om een goede ergonomisch verantwoorde werkplek te creëren. Misschien kost het je wel bergen met energie om steeds achter een scherm te zitten. Mis je het om structuur in de dag te hebben of in de structuur van anderen mee te moeten lopen.

Gun jezelf om te wennen aan deze nieuwe situatie en omstandigheden. Probeer je eigen weg daarin te vinden. Wees niet te streng voor jezelf dat je het allemaal gelijk goed op orde moet hebben. Iedereen zit in dezelfde lastige fase. Er gaan gewoon dingen mis. Bij vrijwel iedereen. Laat die kritische stem van je maar gaan en probeer jezelf te bevragen over wat er goed gaat, waar je blij mee bent, wat wel fijn is aan het thuiswerken.

Realiseer je dat als jij de zorg hebt voor anderen, dat je dan eerst voor jezelf moet zorgen. Misschien door af en toe er even alleen uit te zijn. In de tuin, een wandeling zolang het nog mag, op de hometrainer of even op bed liggen. Even me-time is essentieel om vol te kunnen houden in stressvolle tijden.

Bedenk wat jouw belangrijkste ding is om tot rust te komen of wat iets is waar jij energie van krijgt. Plan die in, gun het jezelf!

 

TIP 2. Plan je dag, vooral met kinderen

Je dag verloopt gewoon anders. Als je (kleine) kinderen hebt, kun je niet gebruikmaken van de kinderopvang, tenzij je een vitaal beroep hebt. Je wilt/moet de kinderen ook helpen met hun schoolwerk. En wellicht heb je nog andere (zorg-) taken waar je je mee bezig moet houden. Ook het huishouden gaat door. De kans is groot dat je half-half met je werk bezig bent en half-half met je kinderen.

Probeer niet alles tegelijk te doen, want dat kost bergen energie en frustreert al snel. Is het misschien ook mogelijk om op een paar momenten apart te gaan zitten? Omdat je partner er voor ze is. Misschien kun je om de dag werken en de andere dag de zorg op je nemen. Of dat ze regelmatig zelfstandig een activiteit kunnen doen. Aan het gamen of tv kijken zijn. Ik raad je aan om ook voor kinderen een, liefst vaste, dagstructuur vast te houden.

Misschien is er de mogelijkheid om ’s ochtends wat eerder op te staan of aan het begin van de avond een uurtje of wat tijd te pakken. Overleg samen wat er wel kan. Als beiden moeten thuiswerken zal je ook beiden moeten inleveren om het gezin draaiende te houden. Probeer je dag niet te vol te plannen, want je kunt nou eenmaal niet hetzelfde doen onder minder ideale omstandigheden.

Misschien kan je in gesprek met je leidinggevende bepalen wat echt belangrijk is en prioriteit heeft. En welke dingen best kunnen blijven liggen. Niemand zit erop te wachten dat jij straks in een burnout zit. Vergeet niet dat dit corona-virus ook een enorme impact heeft op hoe je je voelt. Angst, ook al ervaar je het niet extreem, heeft ook effect op jouw concentratie en rustbeleving.

Hoe kun jij je dag uitgebalanceerder inplannen?

TIP 3. Blijf in gesprek met belangrijke anderen

Het zal niet gemakkelijk zijn, en misschien zal het thuiszitten veel langer duren dan wij willen, maar ook deze tijd gaat voorbij. Over een poos kom je je collega’s weer onder ogen. Probeer ook op sociaal vlak contact te houden met de collega’s. Bespreek samen eens hoe het op deze manier is om thuis te werken. En kijk hoe het werk nu loopt en leer van elkaar hoe het makkelijker en beter kan. Of om even stoom af te blazen. Ook dat kan heerlijk zijn. Wie weet kun je elkaar inspireren en alles wat relativeren en luchtiger maken.

Blijf ook in gesprek met je geliefden. Want in zelfisolatie zijn heeft pittige consequenties. Bespreek hoe je het samen vol kunt houden. Vraag om hulp als het niet lukt. We kunnen niet in elkaars hoofd kijken. Dus zal je dingen moeten benoemen die niet lekker lopen of waar je ontevreden over bent.

Met wie blijf jij in contact en wat is daarin belangrijk?

En tot slot wil ik dit zeggen. Probeer elkaar ook liefdevol en positief te ondersteunen. Geef complimenten en vraag naar wat er goed ging of leuk was. Positiviteit is in deze tijden heel belangrijk als tegenwicht.

Veel succes gewenst!

Marja

P.S.: Heb jij ook goede thuiswerktips? Laat het weten onder het artikel zodat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen. Samen komen we hier doorheen.

 

Dit zijn 5 waardevolle manieren hoe ik je kan verder helpen:

DAGELIJKSE AUTISMETIPblank

Met de 365 Krachtige AutismeTips krijg je elke dag een klein shotje mogelijkheden om beter om te gaan met je partner, puber, vriend of collega met autisme. Nu voor slechts 77 euro. Meer info>>>

ONLINE TRAINING OMGAAN MET AUTISMEblank

Voor als je meer verdieping wilt in hoe autisme doorwerkt in jouw contact met een partner, puber, vriend of collega dan is de Online Training Ontspannen Omgaan Met Autisme wat voor jou. Naast inhoudelijke lessen en praktische tips heb je ook de mogelijkheid om je vragen te stellen in de Q&A calls. Check de TIJDELIJKE SPECIALE PRIJS! Meer info>>>

ONLINE AUTISMECOACHOPLEIDINGblank

Ben je coach of begeleider en heb je nu ruimte in je agenda voor een online training? Dan kun je NU je hand leggen op alle super praktische en waardevolle materialen om heel effectief te coachen bij autisme met de online AutismeCoachOpleiding. Ik denk dat er juist nu extra behoefte is aan coaches die de juiste hulp bieden om het leven makkelijker te maken onder moeilijke omstandigheden. En dat kan ook heel goed van afstand via Whats-app, videobellen, gewoon bellen of wat dan ook maar. Deze complete opleiding geeft jou de kennis, vaardigheden en tools om dat adequaat te doen. NU TIJDELIJK SPECIAAL AANBOD Meer info>>>

ONLINE TRAINING RUSTFORMULEblank

Speciaal voor mensen met autisme heb ik het online training RustFormule opengesteld. Want je rust bewaren of herkrijgen is nu heel belangrijk. Daarom denk ik dat dit voor jou heel interessant is om te bekijken. In deze online training RustFormule ontdek je waar je gestrest van raakt. Wanneer je wat kunt doen om rust te krijgen. Leer je vaardigheden om structuur aan te brengen. Ontdek je manieren om prikkels beter te managen en wat je kunt doen om je te ontspannen. Je weet straks hoe je de balans goed houdt, hoe je om duidelijkheid vraagt en deze krijgt en hoe je een positievere mindset krijgt en inzet. Kijk hier voor meer info>>>

 

 

 

PERSOONLIJKE COACHINGblank

Misschien heb je een vraag die niet zo simpel is en waar je heel graag wilt dat iemand met kennis van zaken met je meedenkt. Weet dan dat er een heel netwerk van gecertificeerd autismecoaches is die jou – ook op afstand – kunnen helpen bij jouw vraagstuk. Mail dan met een korte beschrijving van jouw vraagstuk en in welke regio je woont, plus je contactgegevens. Dan zullen we jou zo snel mogelijk in contact brengen met een hulplijn. Meer info>>>

 

 

BOEK MEER RUST EN MINDER STRESS BIJ AUTISMEblank

In dit boek vind je een praktisch stappenplan om toe te werken naar meer rust. Met volop uitleg, korte opdrachten om stap voor stap toe te werken naar rust in het hoofd en stress beter te kunnen hanteren. Voor meer begrip over hoe autisme werkt en wat je kunt doen om er beter mee om te gaan. Meer info>>>

 

Wil je juist NU zelf aan de slag om meer rust te ervaren?

Doe dan mee met de online training RustFormule. Ga stap voor stap aan de slag en maak jouw eigen rustplan. Daar heb je nu veel aan, en de rest van je leven. Kijk hier  voor meer details.