Wist je dat in juli en augustus de meeste echtscheidingsaanvragen worden gedaan?
Vakantie kost veel inspanning en kan makkelijk conflicten en misverstanden teweegbrengen over van alles. Over hoe lang je weg gaat, waar je heen gaat op vakantie, of je nu wel of niet naar dat museum gaat of ellenlang op het strand ligt.
Omdat je veel samen bent is er meer ruimte voor gesprekken over onderwerpen waar je anders geen tijd voor hebt. Eigenaardigheden door je autisme vallen meer op en omdat we graag een ‘leuke’ tijd willen hebben is er eerder kritiek.

Voor anderen is vakantie de beste tijd. Lekker samen door een dorpje slenteren, een intiem diner op de boulevard, een strandwandeling hand in hand. Goede gesprekken met elkaar waardoor je elkaar steeds beter leert kennen en waarderen.

Wat zijn de geheimen van een fijne vakantie?

Weet waar je zelf van ontspant en probeer daaraan te voldoen

Heb jij behoefte aan tijd voor jezelf? Overleg dan samen hoe je dit kunt inplannen zodat het voor allebei prettig aanvoelt.
Waarin een balans is in tijd voor jezelf en tijd voor samen. Raak je overprikkeld door een drukke gezinscamping met een disco die elke avond staat te bonken, overleg dan welke bestemming wel prettig zou zijn.

Weet wat de ander leuk vindt en van geniet

Als je partner graag een boek leest op de camping, gun hem of haar dat dan. Want als je partner het leuk heeft, heb jij het ook leuk.
Als in de eerste behoefte om te lezen is voldaan komt er vaak inzicht dat er nog meer is en ontstaat er ruimte voor andere, ook voor jou leuke dingen. Wees niet egoïstisch of zelfzuchtig maar gun elkaar.
Neem zelf ook eens het initiatief om iets te doen wat je partner leuk vindt en merk op wat de respons van je partner is.

Heb een positieve mindset over de vakantie

Een positieve mindset is het halve werk. Vanuit een negatieve gedachte als: ‘Dat wordt hard werken deze vakantie om het gezellig te houden,’ zul je je snel geïrriteerd voelen. Je gedraagt je daardoor ook sneller bozig en dat heeft effect op de relatie.
Het levert eerder verwijdering op dan dat je daardoor een leuke vakantie hebt.
Een positieve gedachte als: ‘Het wordt een leuke vakantie’, heeft een positieve lading. Het maakt dat je opener bent en ontvankelijker voor je partner. Je bent daardoor socialer en meer gericht op het ook daadwerkelijk leuk hebben.

Doe je best voor goede gesprekken

Relaties verbeteren gaat niet vanzelf. Daar moet je moeite voor doen. Communiceren kan knap lastig zijn als je autisme hebt.
Vanuit rust in je hoofd gaat het al gemakkelijker. Door je best te doen om goed te luisteren naar wat je partner beweegt, denkt en ervaart en hier oprechte interesse voor te hebben maak je al een goede start. Stel vragen als: ‘Wat vind jij hiervan?’
Of: ‘Wat bedoel je daarmee?’

Benoem storingen

In de beste relaties gaat er weleens iets mis. Een vervelende opmerking, een gebeurtenis waar je je beroerd onder voelt, een domme actie. Het kan gebeuren. Dat kan vervelende gevoelens oproepen bij jou en je partner. Het kan storing opleveren.
Een soort spanning waar je niet precies de vinger op kunt leggen, maar die er wel is. Probeer het dan te benoemen. Door erover in gesprek te gaan creëer je duidelijkheid en kun je het uitpraten. Zo hoeft het niet meer te storen en kun je verder met vakantie vieren.

Wil je voor de zomervakantie nog praktische, helpende tips om je relatie te verbeteren? Volg dan nu de online training ‘Verbeter je relaties bij autisme’. Een compacte online training waarin je meer leert over waarom relaties zo lastig zijn als je je in autisme herkent, hoe jij kunt ontspannen in relaties, tweerichtingsverkeer kunt bevorderen en zelf kunt doen voor een betere relatie.