Soms ben ik wel eens jaloers op mensen die zo gelukkig en ontspannen door het leven gaan. Het lijkt wel alsof alles vanzelf gaat en ze zorgeloos door het leven gaan. Totdat ik mij weer realiseer dat het toch maar schone schijn is. Niet voor niets is er het gezegde: Elk huis heeft zijn kruis.

Problemen horen bij het leven

In gesprek met mensen kom ik steeds weer de meest schrijnende situaties tegen. Problemen die je niet aan de gezichten afleest. Moeizame relaties, conflicten op het werk, verbroken relaties met kinderen, ouders of andere familieleden.

Jammer genoeg heb je niet op alle problemen in je leven invloed. Toch zijn er genoeg van die dagelijkse probleempjes waar je wel degelijk invloed op hebt. En waar je, als je het slim aanpakt, niet zoveel last van hoeft te hebben. Ook jij kunt dat leren.

Voordat ik je een handig stappenplan ga geven om je problemen op te lossen geef ik je eerst vijf veelgemaakte fouten die mensen maken als ze problemen hebben. Ga voor jezelf maar eens na of je jezelf erin herkent.

 

Vijf veelgemaakte fouten:

#1 Niet herkennen dat er een probleem is.

In je lijf of uit je omgeving worden er allerlei signalen afgegeven. Ben jij alert genoeg om die signalen op te pakken en de verbinding te leggen met het probleem? Of denk je, ach het zal wel weer overgaan…

#2 Niet nadenken maar gelijk aanpakken.

Soms is dat de juiste strategie als er brand is o.i.d. maar vaak is het de moeite waard om eerst even na te denken voordat je in actie komt. Eerst nadenken welke oplossingen er allemaal zijn en vervolgens een weloverwogen keuze maken loont vaak. Je krijgt vaak betere ideeën voor oplossingen die op de lange duur meer effect hebben.

#3 Denken: het gaat wel weer over.

Door er geen aandacht aan te schenken hoop je dat het probleem zich vanzelf wel weer oplost. Als je maar lang genoeg wacht… Op rationeel niveau kun je dit wel zeggen maar op onbewust niveau blijft het probleem aandacht vragen.

#4 Blijven nadenken over je probleem.

Je blijft maar piekeren over het probleem en komt niet toe aan de oplossing. Het probleem blijft een probleem. Hoe langer je erover nadenkt hoe groter het probleem wordt.

#5 Anderen de schuld geven.

Of je nu wel of niet schuld aan hebt, er is een probleem en dat moet opgelost worden, anders was het geen probleem.

 

Het hoeft niet zo te zijn

Met belangrijke kennis hoe mensen met problemen omgaan en een handig stappenplan is het voor jou ook mogelijk om beter met je problemen om te gaan. Hiervoor moet je weten welke signalen wijzen op problemen. Je weet welke problemen steeds weer terugkomen in je leven omdat je ze lastig vindt. Je weet wat jouw kijk is op problemen. Je weet hoe je problemen stapsgewijs te lijf gaat om ze op te lossen. Je hebt strategieën tot je beschikking om je problemen daadwerkelijk op te lossen.

Als je dit weet ben jij goed in staat om de meest voorkomende problemen in je leven beter aan te pakken en op te lossen. Enige nuancering is natuurlijk wel nodig. Niet alle problemen zijn oplosbaar. Sommige problemen kunnen alleen door anderen opgelost worden omdat jij er geen invloed op hebt. Maar met een positieve kijk op problemen en kennis hoe je problemen oplost, plus als je deze gaat toepassen kun je toch meer problemen oplossen dan je op het eerste oog denkt.

 

Gebruik je sterke kanten

Veel mensen met autisme hebben een goede intelligentie en ze zijn vaak analytisch ingesteld. Dit is een sterke kant waar je handig gebruik van kunt maken bij het oplossen van problemen.

Door gebruik te maken van je sterke kanten, bijvoorbeeld het denken, is het mogelijk om situaties die je niet goed doorziet te begrijpen. Je verzint trucs om sociale situaties aan te kunnen, je bedenkt alternatieven als iets je niet lukt. Via een soort omweg begrijp je dingen, leer je dingen of voer je dingen uit die niet vanzelfsprekend voor je zijn.

Met dit handige stappenplan ga je op een stapsgewijze manier je problemen oplossen.

Stap 1 Wat is het probleem?

Omschrijf je probleem zo feitelijk mogelijk.

 

Stap 2 Wat wil ik bereiken?

Stel je doel vast, wat wil je bereiken?

 

Stap 3 Bedenk zo veel mogelijk verschillende oplossingen voor het probleem.

Neem de tijd en laat alle creatieve en slimme ideeën in je opkomen.

 

Stap 4 Kies de beste oplossing.

Bedenk bij elke oplossing hoe groot de kans is dat je hiermee je doel bereikt.

 

Stap 5 Voer de oplossing uit, bekijk het gevolg en evalueer het resultaat.

Hier was het je om te doen. Deze stap is echt nodig om je probleem op te lossen.

 

Welke excuus vertel jij jezelf?

Misschien lijkt het een vanzelfsprekend stappenplan. Maar wees eens eerlijk, doorloop je echt alle stappen of sla je er meestal een of twee over?

Is je probleem hiermee toch niet opgelost? Ga dan een paar stappen terug, of leg het eens aan iemand anders voor.

Beloon jezelf als het probleem opgelost is. Met een kopje koffie, een bloemetje een wandeling, uitslapen of iets anders waar jij blij van wordt.

 

Elk probleem is een uitdaging!

Kortom: met een positieve kijk op problemen en belangrijke kennis hoe je problemen oplost

Én als je deze ook echt toe gaat passen kun je meer problemen oplossen dan je op het eerste oog denkt.

Ik wens je heel veel succes en creativiteit toe om je problemen voortaan beter en sneller op te lossen.

 

Wil je meer?

In het online programma RustFormule krijg je meer ins en outs over het oplossen van problemen. Je leert ook waarom je zoveel stress ervaart en krijgt volop manieren hoe jij meer rust in je eigen leven kunt creëren. Praktisch en to-the-point. Iets voor jou of iemand die je kent? Klik dan hier voor meer informatie en hoe jij ook eindelijk meer rust in je hoofd krijgt.

RustFormule bij autisme