Alle mensen maken situaties mee waarin ze zich gespannen voelen. Jij ook. Bijvoorbeeld als je iets moet doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan. Als een situatie compleet anders is dan je verwacht had of altijd gedaan hebt. Als je een gesprek moet voeren. Of naar een bijeenkomst moet. Soms is deze spanning gezond en kan het je juist helpen om tot grotere prestaties te komen.

Stress is niet per definitie slecht

Het hangt er maar net van af wat de situatie is, de taak of de persoon. Om goed te kunnen presteren heb je een bepaalde mate van spanning nodig. Dit verschilt van persoon tot persoon. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen spanningsniveau. Gezonde spanning zorgt ervoor dat je alert bent in het verkeer, dat je geconcentreerd bent als je met een taak bezig bent. Dat je toch die boodschappen doet of naar dat feestje gaat. Soms is spanning nuttig.

Waarschijnlijk ervaar jij ook veel momenten dat de spanning er juist voor zorgt dat je het niet meer ziet zitten en blokkeert. Dat je je steeds meer terugtrekt in je eigen coconnetje en even genoeg hebt van iedereen. Of je blijft maar piekeren en beland in een eindeloze stroom van gedachten die je ’s nachts wakker houden. Of je krijgt ruzie met degenen die je het liefste zijn omdat je hoofd vol is en je niet meer helder na kunt denken. En laat dat nou net zijn wat je liever niet wilt. Daarom is het heel handig om je stress op tijd te herkennen en ermee om te kunnen gaan.

Wat zijn de voordelen van minder stress?

 

Voordeel 1: Je komt makkelijker in actie

Mij overkomt het nog weleens. Ik moet iets doen waar ik tegen op zie en stel het steeds weer uit. Hoe langer ik wacht hoe moeilijker het wordt. Hoe meer spanning ik opbouw, hoe onoverkomelijker het lijkt. Terwijl als ik mij ontspannen voel het allemaal veel beter gaat. Ik begin gewoon en de rest komt er achteraan, stap voor stap. De dingen gaan meer vanzelf en kosten minder energie. Ik kom makkelijker in actie als ik mij minder gestrest voel. Herkenbaar?

 

Voordeel 2: Je kunt beter nadenken

Bij mijn klanten merk ik tijdens de coachingsgesprekken soms dat ze helemaal vast zitten in hun spanning. Ze blijven maar malen, piekeren en voelen zich gefrustreerd omdat ze er niet meer uitkomen. Dit moeten ze zelf toch wel kunnen oplossen? Anders lukte het toch ook? Maar door te veel stress kun je niet meer helder nadenken. Het zorgt voor denkblokkades. Eerst moet eraan gewerkt worden om de stress op te lossen, daarna is helder denken en reageren weer mogelijk.

 

Voordeel 3: Je voelt je prettiger

Nogal een ‘inkopper’ zul je misschien denken. Natuurlijk voel je je prettiger als je minder stress ervaart. Sommigen worden heel druk door te veel spanning, anderen juist stil en teruggetrokken. Wat te denken van al die lichamelijke en psychische reacties, zoals hartkloppingen, zweten, slaapproblemen, geïrriteerd zijn, angsten, etc.. En dan hebben we het nog niet over al die gedachten die door je hoofd heen malen. Zonder deze stressreacties voel je je aanzienlijk prettiger!

 

Wil jij ook ontstressen?

Zodat je vanuit rust een mooier en makkelijker leven hebt? Doe dan ook mee met de online training RustFormule en ik neem je stap voor stap mee in de geheimen van meer rust en minder stress bij autisme. Je krijgt volop manieren hoe jij meer rust in je eigen leven kunt creëren. Praktisch en to-the-point. Zodat je makkelijker in actie komt, beter kunt nadenken en je overall prettiger voelt. Iets voor jou of iemand die je kent? Klik dan hier voor meer informatie en meld je aan. Dit is een kleine investering waar je de rest van je leven profijt van hebt.