fbpx

95% van de mensen met autisme ervaart stress. Stress werkt door in alle facetten van het leven. Je kunt als coach proberen om vaardigheden aan te leren, maar als er veel stress is zal dit moeizaam of onmogelijk blijken. Stress bij autisme is niet helemaal op te lossen.

Het hoort bij autisme. Mensen met autisme zijn gevoeliger voor stress, er zijn meer oorzaken die stress geven en ze hebben meer hersteltijd nodig. Toch kun je veel doen om je klant te helpen meer rust te ervaren.

Ik word er elke keer weer diep door geraakt als ik hoor hoe veel stress mensen met autisme ervaren en wat de impact ervan op hun leven is. Ik zie, hoor en voel hun nood aan rust. Hun onmacht omdat ze totaal geen grip hebben op basale zaken in hun thuis en werksituatie. Ik merk het aan hun onvermogen om eruit te kunnen komen. Waardoor ze zich terugtrekken, er misverstanden en conflicten zijn. Ze niet de partner, vader, moeder of vriend(in) kunnen zijn die ze graag zouden willen zijn.

En het is mijns inziens niet nodig dat mensen met autisme zo veel last van hun stress hebben. Want er zijn volop mogelijkheden om beter met stress om te kunnen gaan en rust te ervaren. Ook bij autisme. Bij autisme werkt het alleen allemaal net even anders dan bij mensen zonder autisme. De normale stressverminderende manieren werken lang niet altijd.

Voor jou als coach is het ook niet altijd makkelijk om te coachen bij autisme.

  • Het kan vaak moeilijk zijn om de vinger op de zere plek te leggen waardoor er een transformatie op gang gebracht kan worden.
  • Je kunt je soms onmachtig, onzeker en onkundig voelen om je klant toch een stap vooruit te laten zetten.
  • Je voelt dat je klant enorm vastzit en weet niet hoe je door de weerstand en gebrek aan motivatie heen kunt komen.
  • Je blijft maar cirkelen in het brandjes blussen, waardoor je niet toekomt aan het vergroten van de zelfredzaamheid van je klant.
  • Je boekt te weinig vooruitgang naar je zin, moet te veel de regie overnemen, komt er niet door heen richting mogelijkheden.
  • Misschien lig je er zelfs ’s nachts weleens wakker van, puzzelend wat je met de ene klant aan moet.
  • Wellicht voel je je verantwoordelijk voor de situatie van je klant en geeft dat jezelf veel stress.

En dat maakt het allemaal nog ingewikkelder en kan ook anders. Op basis van eigen onderzoek, studie en veel ervaring heb ik ontdekt wat een werkende aanpak is om klanten met autisme meer rust te laten ervaren. In mijn boek ‘Meer rust en minder stress bij autisme’ beschrijf ik daarvoor 7 stappen.

Dit stappenplan of deze methode beantwoordt de volgende belangrijke vragen:

  1. Waaraan merkt iemand dat hij stress ervaart?
  2. Wat zijn precies de oorzaken van stress bij autisme?
  3. Hoe kan structuur hem helpen?
  4. Hoe kan de balans in inspanning en ontspanning verbeterd worden?
  5. Welke mogelijkheden heeft hij om beter met prikkels om te gaan?
  6. Hoe kan hij beter over stress en zijn grenzen communiceren?
  7. Hoe kan hij voorkomen dat hij steeds weer terugvalt?

Als coach heb je de belangrijke taak om je klant zo goed mogelijk te helpen zijn doelen te bereiken. In vrijwel elk traject is de eerste stap om rust in het hoofd te krijgen. Dan is er ruimte om andere zaken aan te pakken. Bij de ene klant is dit een kort traject, bij de andere klant een langdurig proces.

Hoe fijn zou het dan zijn als je een kant en klare methode met tools hebt waarin je precies dát kunt doen wat je klant snel naar rust brengt.

Waarmee jij je zeker voelt omdat je weet dat het een goede aanpak is. Zodat je vol vertrouwen de klant meeneemt naar een opwaartse flow. Geen grotere beloning als je klant mooie stappen voorwaarts maakt, of niet?

Met de toolkit Rust Bij Autisme heb jij een doos vol speelse en handige materialen waardoor je klant met autisme zichzelf beter leert begrijpen. Hij kan aan zijn omgeving beter uitleggen wat stress met hem doet en wat hij nodig heeft. Hij zal eerder aanvoelen en aangeven dat zijn grenzen bereikt zijn en weet hoe hij daarbij kan handelen.

Persoonlijk kan ik er altijd erg van genieten als mensen weer meer helderheid hebben gekregen. Als er kwartjes vallen waarom ze zoveel stress ervaren. Dat ze het gevoel krijgen grip te hebben op hun stressniveau. En als er wel stress is, dat ze dan tools en mogelijkheden hebben om er beter mee om te gaan. Als ze me vertellen dat ze een paar dagen rust in hun hoofd hebben gehad. Dat een moeilijk gesprek toch goed gelukt is.

Dit is wat het inzetten van de toolkit Rust Bij Autisme jou én je klant oplevert:

  • Door middel van de mooi vormgegeven kaartjes, werkbladen, spel en werkvormen krijg je als coach snel en makkelijk zicht op belemmerende patronen van je klant.
  • Door steeds materialen te kiezen die aansluiten bij het vraagstuk van de klant ga jij je coachtrajecten versnellen en laat je je klant eerder succesmomenten ervaren.
  • Klanten die langdradig, chaotisch of juist weinig spraakzaam zijn krijg je hiermee sneller to-the-point.
  • Je klant heeft het gevoel serieus genomen te worden omdat belangrijke thema’s stap voor stap ter sprake komen.
  • Je gesprekken zijn minder beladen omdat je niet alleen met elkaar praat maar bezig bent met kaartjes, werk- of spelvormen.
  • Je hoeft als coach én als klant niet alles ter plekke zelf te bedenken maar kunt voortborduren op de onderwerpen die worden aangereikt.
  • Je kunt de materialen keer-op-keer opnieuw inzetten en ontdekt daardoor steeds weer nieuwe mogelijkheden.
  • Je zelfvertrouwen groeit omdat je merkt dat je succes hebt met je aanpak, het maakt iets ingewikkelds als stress bij autisme begrijpelijk en coachbaar.

Wil jij ook graag zelf aan de slag met de toolkit Rust Bij Autisme met jouw klanten? Meld je dan snel aan.