Over coaching bij autisme kan ik wel een boek schrijven. Misschien ga ik dat ooit nog wel eens doen 😉 Over attitude, luisteren met een leeg hoofd, over gedragsverandering bij autisme, over krachtige coachvragen, structuur in coaching, over omgaan met weerstand, over wat je kunt doen als de coachingstrajecten niet lopen zoals je graag zou willen en noem maar op. Onderwerpen die in de AutismeCoachOpleiding uitgebreid aan bod komen.

Als coach voor mensen met autisme reflecteer je – als het goed is – veel op jouw eigen gedrag en het effect daarvan op de klant. Mensen met autisme doen regelmatig een beroep op jou om mee te gaan in ineffectief gedrag waardoor je niet bereikt wat je samen hebt afgesproken. Coachgesprekken lopen niet altijd vanzelf. Sommigen zijn verbaal enorm vaardig en kletsen je de oren van het hoofd. Of ze hebben overal een ‘ja maar’ voor en blijven in discussie gaan. Soms leuk, maar de vraag is of het leidt tot een stap voorwaarts. Ik heb ook weleens klanten aan tafel gehad uit wie je het moest trekken. Knap lastig. Want hoe geef je dan sturing aan het gesprek en zorg je ervoor dat je toch uitkomt waar je graag zou willen komen?

Trap niet in deze 7 valkuilen:

Valkuil 1: In discussie blijven gaan, wat leid tot eindeloze discussies waarmee je klant niet verder komt.

Valkuil 2: De denkwijze van je klant blijven volgen. Hij heeft juist een nieuw perspectief nodig, anders had hij jou niet nodig.

Valkuil 3: De klant de regie over laten nemen in het gesprek. Als coach neem je leiderschap om je klant het gewenste doel te bereiken. Dat betekent dus ook interumperen, bijsturen, stopzetten en uitdagen.

Valkuil 4: Blijven analyseren. Heerlijk als je zelf ook analytisch ingesteld bent. Mogelijkheden tot verandering ligt alleen vaak op een ander niveau.

Valkuil 5: Je klant redden. Als coach kun je erg medelijden hebben met je klant. Er is ook zoveel waar hij mee heeft te dealen. Niet doen! Het brengt hem juist in de slachtofferrol en daar heeft hij niets aan.

Valkuil 6: Je eigen ervaringen projecteren op je klant. Wat jou helpt hoeft je klant met autisme niet per definitie te helpen. Adviseren kan prima, maar dan wel afgestemd op de behoeften van je klant.

Valkuil 7: Te hoge verwachtingen hebben. Veel klanten met autisme lijken snel te leren maar kunnen de vertaalslag niet zo snel maken. Stem af op wat de echte mogelijkheden zijn en bespreek die.

7 valkuilen waar je als coach beter uit kunt blijven, wil je je klant verder helpen richting het afgesproken doel. 

Een handige manier om hieruit te blijven is structuur aan te brengen in je coachtraject. Dat kan met een helder plan. Stap voor stap neem je je klant mee en elk gesprek ga je aan de slag met een van de stappen. Aan de hand van kant en klare werkbladen, voorbereidingsopdrachten, kaartspellen en andere werkvormen kom je steeds verder richting je doel.

 

Wil jij mannen en vrouwen met autisme snel en effectief coachen naar prachtige resultaten en daar goed mee verdienen? Vraag dan een strategiesessie met mij aan om door te nemen waar er ruimte is voor groei in jouw skills als topcoach.

Benieuwd naar hoe je meer effect uit je coachgesprekken kunt halen? Doe dan ook mee met de gratis masterclass die ik hier binnenkort over geef. Klik hier om je direct even aan te melden