Wat doe je als je coachee je overlaadt met appjes?

Bzzz… Daar is er weer een. Je WhatsApp geeft aan dat er 3, 4, nee al 5 berichtjes zijn. Allemaal van dezelfde klant. Het laatste berichtje is: ‘Wil je snel antwoorden?’ Pfff… Je bent druk met je coachgesprekken en hebt nog administratief werk liggen. Ook thuis wacht je genoeg te doen. En je wilt er ook nog even bij gaan zitten. Je klant zal toch moeten wachten.

Ondertussen baal je. Zoveel uur heb je nou ook niet gekregen voor deze klant. Eigenlijk maak je al veel te veel uren omdat je gesprekken langer duren. Je af en toe een extra call inplant omdat er weer brandjes zijn. Als je eerlijk naar jezelf bent dan merk je dat je wat geïrriteerd raakt als er weer zo’n appje komt. ‘Ook niet echt professioneel’, mopper je op jezelf…

Hoe hanteer je dit?

Autismecoach Brenda had dit laatst ook en bracht het in tijdens één van de mastermindsessies van de AutismeCoachOpleiding.

Ze kreeg van mij deze vraag: ‘Wat heb je met je klant afgesproken hierin?’
Toen was het even stil. ‘Mmm. Niets.’ Het gebeurde gewoon.

Waarop een andere autismecoach haar ervaring deelde. Dat ze vooraf met de klant afgesproken heeft dat coaching via WhatsApp onderdeel is van het coachtraject en dat ze de tijd die ze bezig is om te reageren meerekent in haar uren.

We gingen nog een laag dieper

Problemen of irritatie ontstaat vaak doordat er duidelijkheid ontbreekt.

Het is hetzelfde als dat je als vader of moeder steeds weer over je grenzen heen gaat om je kind te helpen. Voordat je het weet, sta je op een punt dat je denkt? He? Hoe komt het dat ik nu in deze situatie zit waarin ik mijn kind te veel snoep, te veel game-tijd, te veel ruimte, te veel xxx geef terwijl dat helemaal niet is wat ik wil en wat goed voor hem is.

Je hebt je ruimte weggegeven. Niet bewust. Het sluipt erin. Steeds een stukje. Tot het moment dat je wakker wordt.

Duidelijkheid

Mensen met autisme hebben in de basis vooral heeeeeeel veeeeeeeel behoefte aan duidelijkheid. Duidelijkheid. Duidelijkheid. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Dus als je klant dingen van je vraagt, zoals een extra call, een boek erbij, nog effe dit en dat, een belletje voor hem plegen, iets uitzoeken. En je doet het gewoon, terwijl het eigenlijk niet afgesproken is, dan kun je hem niets verwijten. Dit gaat natuurlijk niet voor iedere klant op. Want er zijn er ook bij die je niets durven te vragen en waar het allemaal van jou uit moet komen.

Maar sommige klanten gaan door totdat er duidelijkheid is over wat hij wel of niet mag en kan vragen, en er duidelijke afspraken liggen. Wat van jou vraagt om de afspraak ook te handhaven als er toch meer gevraagd wordt. Anders kom je weer op zo’n glijdende schaal uit. Of benoem het als een hele duidelijke uitzondering als je toch wat extra’s wilt doen.

En maak bespreekbaar wat jij ervaart

Vaak is gedrag wat je in je coachpraktijk meemaakt ook wat hij in het dagelijks leven meemaakt. Met zijn partner, kind, baas, collega. Helpen om hier zicht op krijgen dat dit patronen zijn die niet altijd handig zijn, maakt dat je je klant veel beter helpt.

Help hem om duidelijke afspraken te maken. Leer hem om te vragen wat passend of mogelijk is. Of vraag welke afspraak je hierover met elkaar kunt maken.

Waar geef jij je ruimte weg, terwijl het eigenlijk een vraag om duidelijkheid van je klant is?

Meer leren?

Wil jij mannen en vrouwen met autisme snel en effectief coachen naar prachtige resultaten en daar goed mee verdienen?

Vraag dan hier een strategiesessie met mij aan om door te nemen waar er ruimte is voor groei in jouw skills als topcoach.